søndag 2. januar 2011

Sleeping beuty.....NOT

Heisann kjære dere.


Jeg vil komme med årets sjokk like først som sist. Jeg skal legge meg !! Som mange av mine facebook bloggvenner veit....så kaster jeg ikke bort natten på å sove...vi er flere der :)

Jeg har alltid hatt et lite soveproblem gitt....som barn og ungdom sov jeg overalt !! Jeg sov på bussen til og fra skolen. Jeg sov i frimenuttene og i timene...jeg sov i køen på butikken...u name it. Jeg sov på fester. Nå har jeg aldri vært særlig til fester, men da jeg dro på fest....sov jeg like godt på en stol eller ved ett bord !! Og det uten at jeg drakk...klinkende edru altså.....jeg syns det var ett problem...jeg fikk aldri nok søvn !! Jeg la meg kl 21....men trøtt var jeg ....samme problemet enda...jeg får aldri nok søvn....men nå legger jeg meg ikke i det hele tatt....

Kroppen min blir ikke trøtt...eller hva skal jeg si....det er vanskelig å forklare.....om natta, om dagen....ok...må innrømme jeg sover fra barna blir sendt på skolen og noen timer veldig ofte. Jeg kjenner ikke søvnbehov....det er ingenting som forteller kroppen min at nå må du hvile deg....
Jeg kjenner nå....etter ca flere måneder med dårlige søvn....ikke mange timer om natten, mareritt, drømmer ol....at jeg faktisk er sliten.....kroppen min er matt...det prikker i huden, øynene brenner og jeg har vondt i alle muskler og ledd i kroppen min.

Det hjelper ikke å sove, jeg får det ikke til...så jeg prøver å legge meg ned å bare lade batteriene...det er en metode....

Men du holder på å gå fra konseptene når kl er 5 og du ligger å tenker...sov, sov sov...nå er det kun to timer til du skal opp.
Sovetabletter liker jeg ikke....da blir jeg sløv dagen etter....men den sløvheten er værre en ikke for sove sløvheten. Men i kveld kapitulerer jeg.Jjeg tar meg en pille å så skal jeg sove...nå.... tidlig endelig.

Jeg sa til Demolitionmannen i går. " I morra ska æ lægg veldig tidlig....mellom kl 24 og 02.
Demolitienmannen ser på meg....du veit at det er sent i andre folks standard ?

I mine øyner er det tidlig. Har du noen tips til meg....som har funka for deg eller har hørt noe om ? Hadde blitt veldig glad....slik at jeg ikke blir gal----øhhh galere.

Nattaklem

9 kommentarer:

Beth sa...

Ååå, som jeg kjenner meg igjen...
Jeg er en av dem som har "lakenskrekk", men det er pga av at jeg har ME! Store problemer med nattesøvnen!

Hellohello baby sa...

Skulle ønske jeg hadde løsningen for deg! Men har det desverre ikke. Håper du sov godt og dypt i natt og at du våkner opp uthvilt.

Har du prøvd å google søvnvansker eller sleeping problems?

Finnes sikkert gode råd der ute :)

Lykketil søte deg <3

Maratonjenta sa...

He, he, Irina!
Lakenskrekken har spredd seg til hele fylket! Klokka nærmer seg halv to og jeg er fortsatt våken.. Men fordelen med å være B-menneske er jo at det blir sabla gode blogginnlegg på den tiden av døgnet, ikke sant? Nå har jeg lagt inn flere bilder av det råååsa kjøkkenet mitt.

Sleep tight, don't let the bedbug bite! Klem fra Maratonjenta!

dolamorola sa...

Jeg har desverre ingen gode tips. Men jeg forstår godt hva du mener.. men jeg har det heldigvis ikke slik hver gang jeg skal sove da. Jeg kan ligge i flere timer etter jeg har lagt meg og bare tenke på prosjekter og ting, eller bare det at jeg MÅ sove. Det er om natten jeg er mest kreativ, og det er vel du og tror jeg? ;) Prøv å skriv opp eller tegn det du tenker på før du legger deg, for å få det ut av hodet for en stund. Og prøv å slapp helt av i kroppen din, kjenn etter pusten din og slapp av i ansiktet mens du lukker øynene. Det hjelper noen ganger for meg :)

the Folding chair sa...

Hei Irina,
tusen takk for siste meldingen du sendte, og for tilbudet om akutt krisehjelp ;)

Kalkunen ble SNADDER! vi hadde ikke fyll i den da, men smurte på marinaden kvelden før og det satte god smak.

Risen ble bra tilslutt, men kokosmelka ble aldri brun, tilslutt var den kokt vekk til omtrent ingenting, så vi hadde bare sukkeret oppi. Da ble det litt farge etterhvert. men vi kokte og kokte, og risen ble aldri myk! Etter omtrent to timer på plata var den endelig slik den skulle være i konsistensen, og den smakte godt - men dessverre ikke såå fantastisk som jeg hadde sett for meg ;)

Takk for oppskriften i allefall, alltid kjekt å prøvenoe nytt! Ønsker deg og dine et fabelaktig 2011 :)

Emmeline sa...

Hei Irina:)

Jeg sliter jo litt med det samme som deg... Har problemer med å komme meg i køyen og har dermed like store problemer med å stå opp neste morgen;) Jeg har imidlertid skjønt at om jeg begynner å ligge våken til fem og seks om morgenen...så lønner det seg å stå opp klokken syv igjen, og holde seg våken helt til kvelden...For da vil kroppen regulere det av seg selv...
Det aller beste trikset er å gå på tur hver ettermiddag minimum en time. Legge seg senest midnatt og stå opp hver morgen klokken syv. Hvis man i tillegg bruker en halvtime foran en sånn lyslampe, såkalt energilampe...DA regulerer du kroppen til å bli trøtt nok til å sove ved midnatt og stå opp igjen syv timer etterpå. Du vil føle deg opplagt og kroppen vil bli trøtt på samme tidspunkt hver kveld. Det handler om systematikk...

Men det betyr jo selvfølgelig at du må gi slipp på alle gøye nattlige kreative krumspring;) Så da spørs det om du syns det er verdt det???

Birte sa...

Hei her Irna.. Ingen spesielle råd jeg heller, men hiver meg på Emmeline, det lønner seg og stå opp igjen om morgenen, og heller kapitulere kl 21 om kvelden i noen dager.. Da kommer man inn igjen i en "fin " rytme..

Sovepiller blir man bare helt i offside av, så de hjelper ikke...

Prøv med en god dusj, en deilig maske og kansje en roende Te?

Ellers vil jeg bare si at jeg digger bloggen din og legger meg til som følger..


Klem Birte

Kaoskontroll sa...

Jeg har samme problem, men har fått en løsning som fungerer for meg iallefall. Som deg var jeg ikke begeistret for piller, men min lege overtalte meg til å forsøke Tolvonen, med løfte om at de ikke gjorde meg sløv dagen etter og ikke er vanedannende. Og jeg har rett og slett fått et nytt liv! :) De kveldene jeg faktisk er naturlig trøtt kan jeg la være å ta dem, og de kveldene hodet spinner av alle mulige tanker tar jeg dem... og sovner. :) Jeg har heller aldri opplevd å være sløv dagen etter. Eneste utfordringen har vært at jeg bør ta dem vel en halvtime før jeg skal legge meg, og så komme meg i seng iallefall innen en time etter jeg har tatt dem. Det hender jeg glemmer det ene eller det andre, og om jeg tar dem for sent blir jeg jo liggende en stund før jeg sovner, og kommer jeg meg ikke i seng innen en time er ikke virkningen så god lenger. Men alt i alt er Tolvonen en lifesaver for meg. :) For alt går i ball for meg om jeg ikke får nok søvn! Da blir jeg et surt hespetre! ;)

Klem

Violetta sa...

Gå en lang tur før du skal legge deg. Ingen ting gjør meg mer døsen enn det, og jeg er et B-menneske som ofte teller sauer (men da har jeg ikke gått tur altså :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

online