fredag 31. desember 2010

Den ULTIMATE KALKUN OPPSKRIFTEN !

Denne gangen kommer jeg dele en familieoppskrift med dere....en hemmelig en sådan. Dette er ikke tull !! Folk drømmer om denne kalkunen etterpå. Jeg har fått mange sms oppover årene. " Drømmer om kalkunen din......beste jeg har smakt EVER !!" Jeg har opplevd at venner har kjøpt kalkun, kommet hjem til oss å slengt en kalkun på bordet, med følgende beskjed. Jeg kommer søndag kl 17. Dere har vel fått med dere at jeg er fra Colombia,( ikke adoptert) så jeg er nedover å besøker familien min og får verdens deiligeste mat av tantene mine.

Denne kalkun oppskriften er fra Colombia og jeg LOVER deg at du har aldri blitt så rost opp på kjøkkenet så mye som om du velger å lage den.
Oppskriften begynner med at du skal gi kalkunen ett glass rødvin før du tar livet av den, men jeg regner med at deres kalkun er kjøpt på butikken som min.

Trinn 1. Kvelden før steking.

1 stor løk.
2 hvitløksfedd
2 ts pepper
3 ts eddik
Sitronsaft....bruker ikke mål på den si 5 - 6 ss
ca 5- 6 ts salt ettersom hvor stor kalkunen er.

Bruk foodprocessor å kjør dette til en kompott som du smører på hele kalkunen. Du tar en aliminiumsfolie å dekker kalkunen slik at smaken setter seg . La den ligge kaldt over natten.
Du kan gjøre det 2 dager før også. Da blir smaken bedre.

Dagen etterpå fjerner du kompotten med tørkepapir. Og så salter du og peprer kalkunen som vanlig :)

FYLL !!
500 gr kyllingkjøttdeig, svinekjøttdeig eller oksekjøttdeig.
250 gr sprøstekt bacon
2 piskede egg
1/ 2 flaske kapers
oregano
1 dl grovhakkede mandler
1 dl rosiner
1 boks hermetiske tomater
Innmaten av en loff
1 kopp rød vin....ja selv om det er kalkun !!

Løken surres gylden med Tine smør. Ha i rosiner, tomater og salt og pepper.
Ferdigstekt kjøttdeig has oppi. Røres godt å la det "putre" sammen litt før man tar oppi de piskede eggene, oregano, kapers, mandler, loff, bacon og vin. ( loffen rives opp i små biter )
Varm alt sammen !!

Da har vi kommet dit hvor man fyller kalkunen. Bare trykk det godt inn med en skje. Bind kalkunen. Da tar jeg husholdnings tråd rundt brystkassa. Jeg binder begge lårene sammen og så en tråd der jeg binder endene på lårene sammen. Hell over tine smør på kalkunen.Legg kalkunen på siden, på en rist. Settes inni ovnen på 220 grader i ca 15 min. Følg med. Når kalkunen har fått litt farge, legges den på motsatt side 220 grader i 15 min. Når kalkunen har fått farge på den siden. Senker du varmen på ovnen til 160/ 180 grader. Setter kalkunen på ryggen. Slå buljong nedi pannen og hell på mer tine smør på kalkunen.

Gjennom hele steketiden til kalkunen skal platen alltid være full av buljong og kalkunen skal smøres inn med smør og buljongvann. På den måten for man en saftig kalkun.

Innvollene som er med ,skyller jeg, hiver de i en kasseroll med løk, stangselleri og gulerot. Kokes på svak varme ganske lenge. Jeg lager en saus med kalkunkraften, kraften, vin, ripssyltetøy og fløte.

I tillegg til den deilige kalkunoppskriften fra Colombia er det min families deilige kokosris som løfter kalkun middagen flere lag oppover....beyond sky is the limit. Kan virke vanskelig, men jeg lover deg at kokosrisen er bare deilig til....vi har aldri kalkun uten kokosris.EN MUST

Ca 8 dl med middagsris. Landlord sin er kjempefin.
2 dl sukker
16 dl kokosmelk
4 ss tine smør
2 dl rosiner
Saltes etter behov.

Kokosris er kjempegodt til stekt fisk !! Feks kveite og kokosris..mmmmm

Ha ca 3 dl kokosmelk i en jerngryte. Dette tar litt tid...kjedelig er det også men såååååå verdt det. Når melken begynner å bli brun tilsetter du sukkeret. Fortsett å steke / koke det...det skal på en måte bli karamelisert. Når du ser at du har fått en fin gyllen farge has resten av kokosmelka og rosinene i. Jeg bruker å ha i litt sukkerkulør slik at den blir vakker brun...slik tantene mine får den til....etter mange ti års erfaring .
Ha i risen. Kokes tørr slik ris blir. Når risen er tørr har du oppi salt og tine smør. Skru ned varmen til en minimal å la den være på ovnen i en time.

Vi serverer kalkunen på den Colombianske og Norske vis. Kalkun, fyllet, kokosris, waldorfsalat, rødkål, rosenkål, brokkoli, karameliserte mandelpoteter og saus.
JAAAA dette er festmat for oss...den ultimate festmaten :)

Hmmmm i steden for å sikle mer, skal jeg sprette opp å begynne å min deilige deilige DEILIGE kalkun. Prøv denne oppskriften du å !! Lover deg at den som ikke liker kalkun så godt blir helfrelst på kalkun !!
Dette er uten tvil verdens beste oppskrift. Har du en som du mener er det, så send meg oppskriften ! Hva er bedre en verdens beste oppskrift...jo...flere verdens beste oppskrifter.

Jeg kan tenke meg om du er adoptert eller har adopterte barn fra Colombia så må det være morsomt å lage en Colombiansk kalkunmiddag fra fødelandet.

Ha en kjempefin dag :)

23 kommentarer:

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

ÅÅÅÅ Dette høres sinnsykt godt ut!!! Denne oppskriften kunne jeg godt tenke meg å prøve!!!!!!!!! Ønsker deg ett godt nyttår!!! En vakker og energi rik blogg du har...er her ofte.Er dessverre ikke flink å legge igjen spor etter meg=) STÅ PÅ=))))

Dreamgirl sa...

Mmmm, hørtes helt fantastisk ut :)

Beth sa...

Mmmm..., høres såå godt ut!
Er du like flink på kjøkkenet som du er til å lage en innholdsrik og koselig blogg, ja, DA vet jeg at denne kalkunen bare MÅ smake kjemppegodt!

GODT NYTT ÅR til deg og dine!

Klem...

Loise sa...

Denne høres utrolig bra ut, så den blir nok forsøkt snart. I morgen er det mor som står for middagen og da er det pinnekjøtt, så kalkunen får vi forsøke oss på en helg over nyåret:-) Tusen takk for at du deler, alltid glad for nye oppskrifter. Klem

the Folding chair sa...

Hei Irina,
dette var så spennende at vi forkastet vår opprinnelige kalkun m/poteter til-plan. Lurer på hvor mange folk dette er til (risen altså?) Vi er 4 voksneog et barn, tenker vi sikkert kan nedskalerer litt,men kokosris hørtes bra ut!
Thnx!

(eddas) sa...

Ønsker deg et forykende flott år snupp:)Når er du i Oslo???
klem klem

Violetta sa...

Dette høres utrolig godt ut, og hadde jeg giddet hadde jeg prøvd, men er desverre ganske utålmodig... Nesten fristet til å slenge kalkunen på kjøkkenbenken din jeg også ;-)

Bird sa...

Oi det hørtes helt fantastisk ut!!! Det er så spennende med nye vrier på det en selv opplever som tradisjonelt!
Jeg er så heldig å få komme til dekket bord hos mormor, så jeg trenger ikke bekymre meg for om maten blir god - og jeg vet at den alltid blir god når mormor står bak grytene:)
Håper du har hatt et flott 2010 tross litt motgang(husk at det har vi alle - og det er det som gjør oss sterke) og måtte 2011 blir om mulig enda bedre!!!
Nyttårsklem fra pipipen;)

Christinas låvebutikk sa...

Så herlig at du er her med oss:))
Blogg i vei og skit i skiten!;)
GODT NYTT ÅR!
Klem fra meg!

Elin sa...

Dette hørtest helt supert ut. Helt sikkert at dette må prøves!

Bjørg sa...

Denne oppskriften skal tas vare på! Den heter heretter Irinas kalkun, mannen min elsker å lage mat.
Godt nytt år Irina, elsker bloggen din.

KATE ♥ sa...

Godt du fortsetter å blogge.
Og takk for denne oppskrifta, den skal jeg teste SNART.

Anonym sa...

Hei, ikveld prøver jeg kalkun oppskriften din - er veldig spent i morgen når det kommer 17 til kalkunmiddag :) God jul til deg og takk for at du deler oppskriften din!

Berna Marie sa...

Takk for at du deler oppskrift! Høres nydelig ut:) denne skal prøves nyttårsaften:)

Anonym sa...

Bruker oppskriften din nå jeg;0) tusen takk skal du ha, og ønsker deg og dine et godt nytt år. Hilsen. Thuy

Siddis sa...

Det var litt av ett prosjekt. For en jobb. Sikkert godt men mye arbeid.

Alven sa...

Hei :-)

Takk for at du deler :-) nå ligger kalkunen i din marinade :-) spent på hvordan det kommer til å smake :-) Gøy å lage noe fra samboerns fødeland :-) Colombia :-)Gøy for ungene også :-) Har laget litt colombiansk mat før men kalkun har jeg ikke prøvd :-) Ett godt nytt år ønskes deg :-)

Klem

Rebekka Garcia sa...

Hei fra Ecuador! Da har jeg akkurat lagt inn en 9,4 kg kalkun med marinaden du anbefalte. Googlet "oppskrift kalkun" og fant din(;Har aldri laget kalkun før.Denne oppskriften så deilig ut og passer fint at den er columbiansk, mannen min er fra Columbia, svigemor fra Colombia er nå på besøk og vi bor i nabolandet-Ecuador (vi jobber for misjonsalliansen i Guayaquil www.misjonsalliansen.no)
Har dessverre ikke alle ingrediensene mangler kjøttdeig og hermetiske tomater, men håper det blir ok allikevel. ¡Prospero año nuevo Irina!

Runh :-) sa...

Tusen takk for en deilig oppskrift :-Den var faktisk den ultimate kalkunoppskriften. Godt nytt år Irina!

Nils sa...

Serverte den i dag, og alle var fornøyde. Veldig godt.
Jeg smørte den inn på lørdag.
Hadde jordbærsuppe til dessert.
Godt nyttår:-)

Marianne sa...

Hei Irina
Laget fersk Stange-kalkun etter din oppskrift til 8 personer nyttårsaften. Helt nydelig! Beste kalkun noen hadde spist. Var litt skeptisk til den søte risen, men sammen med resten av måltidet var det utrolig godt. Anbefales på det varmeste!

Eirik Are sa...

Hei Irina. Har laget din oppskrift flere ganger og må bare ta av meg hatten. Det er litt jobb men et fantastisk resultat. Man framstår som en stjernekokk men du er tross alt du som er kokken. Tusen takk og godt nyttår

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

online