fredag 10. desember 2010

Hva er eklektisk stil ?



Det er veldig morsomt, men mange ganger når jeg treffer blogglesere sier de at de elsker den eklektiske IrinaStyle. Det morsomme er faktisk at de vet hva IrinaStyle er. De lurer da på hva eklektisk betyr.
Jeg pleier å si at det er en stilblanding. Du har noe fra alle stilarter, feks en Fransk madonna på ett industrielt skap fra England. Ved siden av kan du ha en klokke av drivved og en overdådig gigantisk glamorøst kandelaber med gull og masse prismer.

Du blander alle stilene. De virker kanskje som man kan hive alt sammen i en kasseroll å så får mann en lapskaus.
Men man må huske på, at for å en GOD lapskaus så må forholdene være riktig. Selv om den virker rotet på noen er det ofte en tanke bak det hele.

Nå skal jeg ikke kalle meg en skjønner på stilen., men jeg har sett hjem der folk prøver å kjøre den. Uten helt se at hvor de kjører den. Men HEY, essensen er at den er personlig.
Jeg leste engang i ett blad at noen sa at interiør bør tirre øynene og pirre tankene.

Jeg tar det som en stort kompliment når folks øyner blir større og større mens de vandrer rundt her. WOW...ha ha, så kult, dæææ det e rått, nææææ sånn hadde bestemor, åhh det var en kul måte å sette sammen på.

Huset mitt skal være en villa villakulla...å jeg er PIPPI...eller IRINA !! Noen som er like rar....

Jeg er en typisk "horder" (samler)....jeg begynte å samle på interiørtinger allerede som 5 åring. Jeg husker at jeg var 5 år da jeg plukket opp ting fra søppelposene...for det kunne jeg bruke til det..eller til det, eller kanskje til det ?...jeg ønsket meg pynt på rommet. Det likte jeg bedre enn penger og klær.

Jeg visste tidlig hvilken møbler jeg ville ha, og selv jeg med værdens dårligste hukommelse husker hvert enkelt rom jeg har hatt, til den minste detaljer.
Jeg lånte bunke på bunke av interiørblader på biblioteket.

Jeg har vel vært gjennom alle stilene( utenom retro) Jeg er vel så gammel at jeg husker den for godt, eller så vil jeg ikke huske den. Jeg hadde nemlig mye migrene som barn. Jeg lå å spydde, mens jeg så på den brune og oransje tapeten i psykedeliske farger....jeg glemmer aldri....
Nå har jeg funnet min stil. Og jeg er ENDELIG hjemme. Jeg er rar, klart jeg må ha en rar stil.
Ellers hadde det ikke vært Irinastyle.

Teksten under her stod i Bonytts hjemmesider. Samt bildet. Ha en fredelig natt. Og liker du eklektisk stil, irinaStyle eller bare rare Irina.
Eller liker du ikke stilen eller irina. Så kan du gå inn å finne din bloggfavoritt. En som ligger nærmer deg i smak eller væremåte.
Ja da kan du gå inn HER. Her er det utrolige mange flotte blogger og bloggjenter. Finn "din blogg" og stem på den.

Jeg takker deg for at du tok deg tid til å lese.Stemmer du på meg, så takker jeg mer. Jeg er kjemperørt og ydmyk !! Jeg har snart 2000 stemmer. Åhhh !! Snille snille dere.

Bevisst stilblanding. Personlig. Ofte maksimalistisk.

Hva kjennetegner stilen?

Den eklektiske stilen er i seg selv ingen stil, men en måte å forholde seg til stil på. Man velger det beste fra ulike stilarter, og setter disse sammen på sin egen måte.

Uttrykket kjennetegnes altså av sin konsekvente blanding av elementer fra ulikestilarter og interiørtrender. For ikke å ende i kaos, gjelder det å holde seg til én fargepalett og å begrense antall materialer.

Hvilke ting er typiske for stilen?

Her hører alt hjemme. Betingelsen er at tingene er satt sammen på en bevisst måte. Det kan være en nøytral sofa kjøpt på nærmeste møbelkjede, en treskulptur fra siste eksotiske reisemål, en arvet ørelappstol og et loppekupp .

Hva slags atmosfære skaper stilen?

Et eklektisk interiør kan være feminint eller maskulint, kjølig eller lunt, minimalistisk eller frodig. Men det er alltid personlig, og derfor et godt utgangspunkt for en positiv atmosfære.


4 kommentarer:

Maratonjenta sa...

Jeg elsker din eklektiske stil og stemmer ivei både på jobb-PC og hjemme-PC!

Jeg venter i disse dager på ny hjørnesofa fra IKEA (Karlstad med det nye lekre lysegråe trekket Isunda og stålføtter) og jeg tror jammen du har inspirert meg til å "sprite opp" stuen med noen fargerike klatter og fresh tapet! Burde vel hatt et IrinaWOW-bord også, men ser ikke at det ligger noen ute for salg. Jeg har jo allerede knallrosa tapet fra Eijffinger på kjøkkenet, men det spørs om det kanskje det blir noe knall på naborommet også... Fargeglede er jo smittsomt!

Jeg ønsker deg en hærlig adventstid! Klem, Maratonjenta!

ZaLa sa...

Det viktige er at man skaper en stil man liker selv tror jeg :-) At den stilen man har gjenspeiler den man er som person! Jeg simpelthen ELSKER stilen din Irina! Du har en utrolig god fantasi og kreativitet! Stå på.

Carina Dale sa...

Jeg har stemt! ;-)

Jeg har selv veldig sansen for det man kaller eklektist og jeg synes på sett og vis at det er rart at ikke ALLE har en eklektisk stil ;-) Hvis man tenker at hjemmet/interiøret skal avspeile en selv som persjon, så skulle man tro at man er mer kompleks en en stil kan formidle?

Digger uansett stilen din og jeg måtte le litt da du skrev om den glade retro, da jeg har det samme forholdet til det. Det funker rett og slett ikke for eller hos meg.

Har forresten akkurat lagt ut en liten snutt, som fikk meg til å tenke på deg og gårsdagens innlegg ;-))

Ønsker deg in super helg!

Carina

Trine sa...

Har stemt på dæ snuppa :)

klæm

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

online