torsdag 25. november 2010

Slik kan du bruke penslene mange ganger !


Heisann kjære leserne mine.

I dag kommer jeg med malekost tipsene mine. Jeg vil bare presisere at disse rådene kommer fra mine erfaringer og ikke av fagman :)

Jeg har drevet å malt siden jeg var 12 år. Da malte jeg min mors og stefars seng fra grønn til svart. Den skulle jeg ha på rommet mitt.

Jeg bruker alltid Jordan sine pensler.( Hvis jeg ikke kommer på at jeg skal male lørdag kl 20) Da må jeg ty til Rema.De er ikke bra ! Europris sine er ikke så verst igjen. De mister ikke busten.
I mange år drev jeg å fryste ned penslene. Det funker fint, hvis du skal bruke den til samme farge. Feks hadde jeg en svart og en hvit pensel i fryseren til enhver tid.

Da kan du bruke den gang på gang over flere måneder. Husk å pakk den lufttett. Jeg har brukt aluminiums folie eller plastfolie. Så har jeg pakket hele penselen i en pose.
Vi har ikke stor fryser. Bare flere små. Jeg har fått meg overraskelser da maten som har ligget nær penselen har luktet og smakt maling.
Så det kan være lurt å pakke de ned i en isboks, eller noe lignende
Til slutt må jeg hive penselen allikevel etter flere gangers bruk.

Så nå gjør jeg noe annet. Og jeg har brukt en av mine pensler siden mars !! Med forskjellige farger. Hvit, rosa, svart...you name it. Etter at jeg ferdig vasker jeg penselen godt. Er det vannmaling så vasker jeg den lenge med lunkent vann og mye zalo. Helt til vannet er klart. Jeg klemmer mest mulig vann ut av den.Og så heller jeg på noen dråper med olivenolje.
Samme gjør jeg med oljemaling. Da heller jeg på white spirit i ett syltetøyglass. Og så rører jeg penselen noen runder i white spriten. Så gjør jeg det samme med den.Vann, zalo og olivenolje. Men det er VELDIG VIKTIG at vannet er klart før du har på olivenoljen.
Tror også at jeg har gnidd pensler med oljemaling med matolje før jeg vasker den i vann. Da slipper du white spirtiten

Har spart MANGE PENGER med denne metoden.

Du kan også bruke noe som heter Myke Jens. det er sterkt som f***. Det er viktig at du gjør det i en garasje, ute eller i et rom som ikke er i bruk.
Da heller du Myke Jens i ett syltetø glass. Putter pensel oppi. Da bobler malingsrestene som er i penselen opp.
Dette er så sterkt, at penselen kan ikke stå i vesken lenge.
Selv om du har gamle stive "ødelagte pensler" blir de gode som ny. Og super myke !!
Du skrur på lokket på glasset og har det til senere bruk.
Noen bruker hermetikk boks og former den slik at den har helletut. Og når penselen er renset
heller de vesken tilbake til flasken.Da blir ikke bunnskrapet med. En slik flaske kan vare 2 år.
På Maxbo koster den 249 kr. Jeg vet at på maleservice her på Stjørdal selger de den for 149. Det er bare der jeg handler, så jeg vet ikke om andre plasser.

Etter å ha vasket penslene kan du "vaske" hendene med olivenolje før du vasker dem i vann og såpe.

Jeg bruker aldri ruller. Jeg liker ikke det. Syns ikke det jeg maler blir pent da :)
Dette er MINE tips. Har du noen tips, vil jeg bli glad om du vil dele dem her på bloggen :)
Ha en fin dag. Jeg må....jepp...male :)


5 kommentarer:

Laila sa...

Jordan pensler mener du sikkert. Jotun har ikke pensler så vidt jeg vet. Jeg brukte også bare Jordan tidligere, men nå bruker jeg kun Spekter sin Perfection pensel. Den er fantastisk! Lager nesten ikke striper i vannbasert maling en gang. Jeg bruker Tresjerner gulvmaling fra Scanox, den er nesten like enkel å jobbe med som oljebasert, bare litt rynnere. Og jeg vasker den i lunkent vann uten noen tilsetning, skyller til vannet er klart. Så setter jeg den opp ned i et glass. Neste dag er det bare å børste den mot hendene så er den god som ny. Den blir faktisk enda bedre etterhvert som du bruker den. Den eldste min som jeg bruker fortsatt er to år gammel! Helt utrolig, men så har jeg vært nøye med å vaske den hver gang.

ide-puffen sa...

Flotte tips som jeg også bruker!
Flinke Irina som holder på, på og på :)
Hei hopp
klem

Trine sa...

tusen takk førr kjempegode tips :D
regne me at malemestern som du e, så gremmes du over metodan mine... hehe :)

ha en super dag!

klæm

Strikkelise sa...

Pensler kan også settes rett i vann hvis det er kort tid til du skal bruke dem igjen. Dette kan du t.o.m. gjøre med pensler brukt til oljemaling. Men det er VELDIG viktig å få vekk alt vannet før du dypper i oljemaling neste gang. Gni grundig med en fille og deretter tørkepapir. Pensler til vannbasert maling tåler i å ligge uvasket i plast (2-3 poser utenpå hverandre) til neste dag.

Frysing hadde jeg aldri hørt om, takk for tipset!

Når det gjelder pensler, holder jeg med deg i at det (nesten) alltid lønner seg å kjøpe de dyre. Ikke noe er så irriterende som å jobbe med dårlig redskap (eller finne svarte penselhår på en blank fin dørkarm). Min favoritt til alle pirkejobber er en tynn/spiss vinduspensel som kommer til de fleste steder. Trenger ikke maskeringstape når du bruker den.

Sol Sæbjørnsen sa...

Jeg bruker alltid rull.Ruller feks.på lister,dører,glasskarmer o.l , det går så fort og greit ! Så går jeg over malingen igjen med pensel,i samme slengen / like etter jeg har rullet på malingen.- Dette gir en fin finish + at jeg sparer mye tid + at det blir jevnt og fint, og ser ut som jeg har stått og strevd meg svett med pensel.... ( liten rull for glatte flater fra Europris er bra. Bare pass på å legge rullen i vann først så loen fester seg + å tørke/ klemme ut vannet etterpå.) Kvalitetspensler er ett must etter min mening.- Takk for fine tips om rengjøring:)- Skal jeg bruke rullen innen noen dager, tar jeg bare plastfolie rundt. Legger den i en plastpose eller to...Oppbevarer i skyggen ute, om sommeren,eller i romtemperatur..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

online