torsdag 4. november 2010

Beskytter du barnet ditt når du blogger om det ??



Heisann kjære vennene mine :)

Alle dere som leser bloggen min vet at jeg er en dame med sterke meninger. Jeg har mange ganger skrevet innlegg om mine meninger og resultatet lar seg ikke vente på.
Jeg blir bombadert av kommentarer .
Nå er det faktisk en stund siden jeg har skrevet om min mening Jeg orker nemlig ikke noen negative kommentarer for tiden.
Det jeg alltid har presisert er at jeg skriver ikke for å henge ut folk, stiler, trender, andres meninger...osv osv.
All of irina er en personlig blogg. Den gjenspeiler Irinas altså meg. Det er mine meninger, tanker, interesser, kreative krumspring mm
Alle har vi meninger om ting og tang. Det vil ikke si, at ikke vi, eller her JEG, IKKE respekterer andres mening.For det gjør jeg.
Jeg leser mange blogger der jeg ikke forstår den andre bloggeren i det hele tatt !
Men personlig syns jeg at forskjellige meninger er interessant.....det er det som får verden til å bevege seg framover.

Dette er ett innlegg jeg har tenkt på å skrive i ett år, men for å være ærlig så har jeg vært redd for hvordan noen vil ta det.Jeg kan nemlig med handa på hjerte si at jeg tenker ikke på noen spesielle bloggere. Når jeg ser på bilder av barn i blogger tenker jeg aldri negativt på det.
Jeg tenker..."søt unge, fin genser, nydelige øyner osv..."
Men jeg er redd noen vil tolke det slik, særlig de som viser mange bilder av barna sine.

Det er er ikke noe jeg tenker på daglig.Det er bare det at jeg har en mening om denne saken. En mening jeg brenner for av hele mitt hjerte.
Jeg ser IKKE ned på folk som ikke mener det samme.
DERE vet hva jeg mener om bilder av barn på nett. Jeg har t.o.m blitt intervjuet om det. Jeg klarer bare ikke ha bilder av mine barn på nettet. De kan misbrukes så mye.
Jeg vil alltid vite at mine barns bilder ble tatt av normal kjærlighet, blir sett på med normal kjærlighet og omtanke. Og ikke med lyst og velbehag !!

Alle har hørt om bilderedigeringprogrammer.
Jeg har lest så mange artikler der pedofile jakter på nett. I USA kan pedofile med penger plutselig oppdage et bildet av ett barn på nett å "bestille" barnet. Jeg leste også en artikkel der barn ble" bestillt" fra hele verden.Nå tror jeg dette er meget, meget sjelden....så det er ikke akkurat det som hindrer at jeg viser dere bilder av mine barn.
Men de artiklene som har skremt meg mest, er om at helt vanlig bilder av barn funnet på facebook, blogger og på nettet generelt.

Helt uskyldig bilder av barna våre som feks sparker fotball eller leker... De bildene blir manipulert. "Klipper" hodet av barnet vårt og limer det på et alerede eksisterende bildet som den pedofile har brukt for å tilfredsstille seg på .På den måten har den pedofile utømmelige bilder av "nye" barn å lyste på.
JAAAA det er er GAL verden vi lever i . Det finnes så mye sykt på nett og i RL.
Og i denne saken her syns jeg man må ta konsekvens av verden. Det nytter ikke å slåss tilbake alle gangene. Det nytter ikke å si, skal de vinne, skal jeg ikke vise bilder av mine nydelige barn ?.
Ja, jeg vet ikke. Jeg vet at når det er så mye jeg ikke vet nok av, når jeg ser at uskyldige bilder av mine barn kan blir brukt for å tilfredsstille syke mennesker, blir byttevare og" currency.Da velger jeg heller å være overforsiktig, da velger jeg heller å "kjeft" for å skremme. Jeg vet at som mor har jeg noen ekstra sterke følelser for og følerer på hva som er rett og galt angående MINE barn.
Jeg er genuint opptatt å ivareta min families følelser for å komme på bloggen og på nett der alle kan se og lese. Det er ikke ett innlegg der jeg nevner DM eller barna der jeg ikke leser opp det jeg skriver å spør om det er ok.. ...eller i DM tilfelle poster jeg flere uten at han vet, men jeg vet at de er slike han takler. Kjenne han etter 20 år sammen :)
For barna mine leser jeg det jeg har skrevet for om dem.
Det er for meg høflighet. Jeg er bloggeren, ikke de.

Jeg har ikke alltid visst av disse syke historiene om pedofile. Jeg er naive, men jeg er så glad at jeg har hatt den sperren i hodet mitt hele tiden. At jeg aldri har valgt å vise mine barn på bloggen eller på nett.
Jeg syns som alle dere at jeg har verdens vakreste barn, jeg har venner i USA og familie i Colombia som jeg vet leser bloggen min å etterspør bilder av barna. Jeg hadde noen bilder av barna på facebook, men jeg valgte å slette de også.....
Valget mitt ble som den stolte mor jeg er å vise bilder av mine vakre søte barn, eller ønske å beskytte mine barn. Og det hjelper ikke å copyright bildene sine....dessverre...det finnes veier rundt for det...som alt annet !!
Hvis jeg ser at det er andre som har lagt ut bilder av mine barn eller meg selv for den del på nett uten å opplyse, ber jeg dem slette dem tvert.
Dere vet at det er ikke lov å legge ut bilder av andre voksne uten deres tillatelser. Slik er det også med barn.
Jeg har sett bloggere legge ut bilder av klassekamerater av barna deres( uten å innhente lov) ol....Jeg får så vondt inni meg da.

HER kan du lese om bildebruk av barn på nett.

Mine barn er alle over 8 år. Før maste de om å komme på bloggen, men nå spør de ikke engang lenger. De bare vet det er sånn. Min datter spør også om msn konto og facebook profil fordi vennene hennes har.Hun er 10 år, og man må være 13 år for å ha profil på fb. Jeg sier nei.....men hva gjør man når jeg ser at vennene hennes er der. Også andre barn i familien er å finne på fb ??
ÅHHHH det er så vanskelig å være mor...så vanskelig å prøve å være en "god mor".....
Min eldste er 16, han har jeg vist et par bilder av da han fikk cellegift som 10 åring. Men jeg har alltid innhentet tillatelse pluss at han så ned.....
Dette er problemstillinger vi som er foreldre må ta. Disse problemene var ikke her da vi var barn.Kanskje det er derfor vi ikke tenker så mye på det.

Da vi var barn fikk vi høre om å ikke være med fremmende, eller å prate med fremmende, ta i mot ting fra fremmende, sette oss inn i bilen med fremmende.
I dag inviterer vi fremmende inn i huset vårt, i barna våres soverom, i barna våres liv. Vi inviterer fremmende til å VITE alt om våre barn og om deres personlighet.Til å se badekarbilder eller trusebilder av barna våre.
ØHHHH ser der den ?

En fremmed kan gå opp til barnet vårt ut på gata og si at den kjenner foreldre til barnet. Fortelle om historier barnet kjenner til, heviser til dato da barnet var på fotballturnering eller fortelle hvor fin bildene av barnet ble etter fotoshooten barnet hadde med sin mor...

Uff, ikke noe kan man gjøre med glede lenger. Betyr det at man må slutte å blogge. ?? Jeg har vært der....tenkt alle tankene der.
Jeg valgte å være personlig om meg og mine "problemer". Vise dere huset mitt, livet mitt. Fortelle dere gullkorn fra barna mine. Jeg har Ikke fortalt dere hvilken fritidsaktiviteter de delatar i.Heller ikke når de er borte eller hjemme. Ikke har jeg vist dere bilder. Bare de som kjenner oss privat hvem som er mine barn og hva de gjør.
Det er slik jeg beskytter meg. Det fungerer om enn så lenge for meg .Det er greit at folk vet hvem gale Irina er....helt ok....jeg er meg selv jeg. Akkurat slik som jeg er på bloggen er jeg i RL.

Hva mener dere kjære lesere ?? Er dette noe dere tenker på ?? Er dere redde ? Hva er deres tanker ?
Igjen dette er mine tanker og meninger. Jeg ser ikke ned på noen. Og før fæle anonym begynner å ramse opp mine bloggfeil å vise til innlegg postet i mars 2008 der jeg skrev, eller det innlegget der jeg sa....... jeg spør ikke for å "kaste skitt" eller for å mødre som viser bilder av sine barne til å føle skyld og skam. De har INGENTING å føle skyld og skam for. Det er de som gjøre syke ting med bildene som har det.Det er nemlig naturlig å ønske å vise og å prate om sine barn.
Hadde jeg ikke vært så paranoid om pedofile hadde jeg gjort det samme !!
Takket være en Colombiansk mor....der er de redde for alt og ekstra forsiktig med "fæle voksne" hadde jeg sikkert vist bilder av dem.

24 kommentarer:

Det lille huset med druehagen sa...

Skjønner hva du mener og er til dels enig med deg! Livredd for at noen skal missbruke mine barn. Men dermed sagt er det umulig å beskytte dem 100 %, dessverre:( Har funnet fb profiler av barn under 13 år, foreldrene vet ikke at de er der, det er veldig enkelt å lage en uansett. Størstemannen min fikk da han var 13, jeg var før det, hele tiden inne å sjekket om han hadde lagt ut uten lov. På skole og barnehage må man krysse av for om man kan ta bilder av ungene. Jeg krysset av 2 ganger for at de ikke fikk lov, men fant allikevel sønnen min på forsiden av avisen og nettavisen uten at de hadde lov. Det hjalp ikke at jeg minnet de på at det ikke var lov, skaden var allerede skjedd. Etter mye fundering der jeg virkelig gikk i meg selv har jeg funnet ut at jeg prøver å begrense dem på nettet, filter og god nettvett, men vet at det er umulig å styre dem helt. Før eller senere ligger det et bilde ute. Det er bra at du er forsiktig! Du er en god mor.
Ha en flott dag!
Klem Gro-Beate

Anonym sa...

Denne gangen er jeg så enig med deg,Irina.Liker så godt å lese interør og håndarbeidsblogger.Er så utrolig mange kreative flinke damer.Men det forundrer meg at det er så mange som viser bilder og utleverer barna sine på blogger som alle kan lese.Tenker ikke bare på bilder og opplysninger som kan misbrukes,men også på om barna synes det er greit at kjente og ukjente skal vite så mye.Vet iallefall at ungdom ikke liker å bli utlevert av sine foredre,selvom vi gjerne tenker at det er jo bare bagateller.Samtidig skjønner jeg jo alle stolte foreldre som har lyst å vise frem de skjønne barna sine.Alle har jo verdens skjønneste unger(jeg også,selvom de er voksne nå).Håper du får mange til å tenke seg om.Masse hilsen fra bloggløse C, som jobber med barn og unge.

Lykkeliten sa...

Enig med deg Irina. Det er all grunn til å være forsiktig, men merker at man lett blir litt mer familiær etterhvert.
Jeg har nå vist bilder av meg selv og mine barn, men skal tenke meg godt om neste gang.
Takk for påminnelsen.

Klem Lykkeliten

Refleksjon på livsvegen sa...

Stor klem min venn!!
ER SÅ ENIG SOM DET GÅR ANN Å BLI..
TAKK AT DU MINNER OSS ALLE PÅ DETTE!!!

Loise sa...

Er så enig med deg, ein må tenke over kva ein legg ut av sine små(og store). Har heile tida vore bevisst på dette, og har lite bilder av mine to som no er 14 og 18. Opplevde ein gong at "stemor" la ut nakenbilde av eine jenta mi(ho var 2-3år på bildet) på sin blogg med bursdagshelsing, dette reagerte eg sterkt på, men blei sett på som hysterisk av far og "stemor" som btw begge jobbar med barn og ungdom... Ho nekta til og med å fjerne bildet. Mange er nok for naive(då meiner eg ikkje det som nedsettande, men at dei rett og slett ikkje har tenkte over kva dei legg ut for heile verden, og som lett kan stjelast) og legg ut nakenbilder og lettkledde barnebilder. Dei som er normale ser jo berre skjønne små barn, men desverre er det mange som ser heilt anneleis på barna våre. Bra at du tar opp dette, ein treng meir bevisstheit rundt barn på nettet på alle måtar. KLem

Thea's Mania sa...

Hei. Jeg er også enig, men det hender allikevel at barna mine er med på bildene jeg legger ut på bloggen. Jeg tenker meg nøye om før jeg gjør det. Jeg synes det er en sunn debatt og en bra påminnelse.

Mulig er jeg naiv, men det kommer nok til å dukke opp flere bilder, med mine barn.

Ha en super torsdag!

Manne's hverdag sa...

Er HELT ENIG med deg Irina!!!

Har jo lagt ut bilder av guttene mine, men det er etter deres tillatelse og dessuten er de jo store (15 og 19). Og skulle jeg ønske å skrive noe om dem, utelater jeg navn og de leser gjennom før publisering.

Med tanke på hvor mye fælt som skjer, kan man aldri være forsiktig nok. Men alt klarer man nok ikke å få de til å styre unna.

IRINA - DU ER EI TØFF DAME, SOM ALDRI MÅ SLUTTE Å SI HVA DU MENER!!! DIGGER DEG!!!

Stor klem fra
Marianne

ANETTESHUS.COM sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Dreamgirl sa...

Helt enig med deg :) Det er altfor mange som ikke forstår hva konsekvensen kan bli av å legge ut bilder av barna sine på nett.

Selv har jeg jo ingen barn å legge ut på nett, men kommer til å ha ganske snart :) :)
Og jeg vet at det er mange som følger bloggen min som gjerne vil se bilder av det nydelige barnet som kommer til å bli vårt, men det har jeg ikke tenkt å gjøre.

Men - man kan legge ut bilder der de er fullt påkledde og viser feks. bare deler av dem (en arm som griper etter noe, en fot som sparker fotball).

Det er viktig at foreldre tenker seg nøye om for de forvalter barnas integritet.

Unknown sa...

Veldig, veldig viktig blogginnlegg du laget her!!! Jeg er helt enig med deg! Jeg har selv lagt ut noen bilder av prinsessene mine, men ikke mange, nettopp fordi jeg er livredd for at det skal misbrukes. og jeg spør alltid om lov til å bruke bilder av andre, både voksne og barn ellers på data/nettet.
Dette var virkelig et flott og "vekkende" innlegg.

Gørill sa...

Jeg har ingen blogg, men jeg har lagt ut bilder av barna mine på Facebook. Har lukket profil, så det er begrenset slik at vennelisten er de som ser dem.

Viktig innlegg dette. Jeg er enig i det du skriver, at man bør passe på, og at man bør tenke seg om både to og tre ganger. Og det er en selvfølge at man ikke legger ut bilder av voksne og barn, uten at det er godkjent på forhånd. I mange blogger har jeg også sett regelrett mobbing, noen som har knipset med mobilkameraet på ei strand og lagt ut bilder av folk f.eks. Ufint i høyeste grad.

Men du, selv om du ikke har lagt ut bilder av barna dine, så er det på grunn av bloggen din ikke så vanskelig å finne dere og hvor dere bor, med tanke på denne verdenen vi lever i. Blogging er eksponering i høyeste grad, selv om man ikke legger ut bilder direkte av barna.

Ceropegia sa...

Til ettertanke! Bra innlegg!!

irina sa...

Heia Gørill :)

nei det er ikke det at jeg vil skjule hvor jeg bor. Jeg har facebook merke her inne med navnet mitt. det er ikke mange som heter irina. En tur inn på gule sider. Jeg ØNSKER IKKE at pedofile skal manipulere bilder av mine barn tatt av meg eller av andre.
Bilder ligger ut på nett for alltid. Ingen har kontroll over hva som blir gjort.
I i de værste " bestillingsverkene" pedofile har tydd til er det bilder av barn som ble funnet på nett der foreldre har skrevet navn eller hvor de bor.
jeg håper du forstår hva jeg mener...kanskje jeg ikke forklarte meg så bra :)
Men bildemanipulasjon kan ingen ta på mine barn i allefall :) tusen takk !! Jeg hadde også på fb og lukket profil...men så begynte jeg å tenke...hva vet jeg egentelig om vennene mine....noen har jeg ikke møtt på 30 år ??
paranoid ??? næææææ !!

Klem

Katharina sa...

Veldig veldig bra Irina...har tenkt masse på dette, og har selv vært veldig restriktiv med å legge ut bilder av barna:)
Fott at du tar opp dette, og FORTSETT MED STERKE MENINGER:)

Klem fra Katharina

Ceropegia sa...

Takk for hyggelig kommentar! Har vært annonym smugtitter i bloggverden lenge...!:) Så har fulgt deg en god stund ja:)Veldig bra og annerledes, og det liker vi!!

Anonym sa...

Så utrulig enig med deg Irina. Har ikke egen blogg, men Facebook-profil. Har aldri lagt ut et eneste bilde av mitt barn der, og kommer heller ikke til å gjøre det! Blir skremt og har mange ganger tenkt mitt når man ser hva folk totalt ukritisk legger ut av bilder.
Stå på, du er ei tøff jente:)))

Mvh Mari

Anonym sa...

Så enig, så enig!
Håper alt er vel med deg:)

Ønsker deg ei fin helg!

Klem

Tina sa...

Er i grunn enig med deg Irina, er jo så fristende å vise frem sine stoltheter. Har faktisk fjernet noen bilder her i kveld...

Klæm klæm

(eddas) sa...

Heisann...
akkurat dette har jeg ikke tenkt på....men jeg har aldri lagt ut et eneste bilde av min sønn...men det er sikkert for at han er blitt så stor...og aldri ville ha tilatt meg og gjøre det heller....
og derfor har jeg nok ikke tenkt noe over den problemstillingen...
men det er jo sant som du skriver det er jo så mange gærne mennesker ute i verden....at en må jo bare beskytte seg så best en kan...
Et bra innlegg Irina...får hodene rundt omkring til og tenke litt mere......takk for din omtanke...:)
klem klem til deg lille snuppa...
tenker på deg...

Brocante sa...

Denne gangen er jeg enig med deg Irina - det er nok ikke alltid jeg er det ....
Man skal være veldig forsiktig med bilder man legger ut. Man skal faktisk aldri legge ut bilder av folk eller barn man ikke har klarert deg med - uansett alder. Det er mange syke mennesker der ute - mange med interesser som vi ikke vet om. Er så enig med deg - vi bør alle være ytterst forsiktige.

Kaoskontroll sa...

Jeg må innrømme at jeg også tenker på dette, men har valgt å ha noen bilder av barna, av hensyn til familien i utlandet. Dessuten er de fleste pedfile overgripere noen i nær relasjon eller nære omgivelser, akkurat som de fleste voldtekter begås av en offeret kjenner. Altså er de vi foreldre stoler på farligere... mer sannsynlige overgripere enn at en pedofil, blandt tusenvis av barn på internett, skal se seg ut akkurat mine.

Jeg velger å tenke at vi lever i en noe farlig verden, der alt KAN skje, men hvor jeg ikke kan leve livet mitt basert på redsel for all potensiell fare. Jeg forsøker å lære barna mine noen spilleregler i forhold til hvordan de skal unngå problemer og jeg passer på dem, men jeg vet jeg ikke har noen garanti for noe... og jeg mener likevel at vi bør forsøke leve uten å la frykt styre fullstendig.

Men et viktig tema du tar opp! Man bør tenke over hvilke bilder og hvilken informasjon man legger ut!

Klem

Janne sa...

Folk legger jo ut bilder av det som opptar en. Det en er glad i..og det som er ens hverdag. Og joda. En skal være forsiktige. men som fler over her sier....en klarer ikke beskytte dem 100% uansett. Og det kan jo stå folk i gatene og knipse bilder av oss mens vi triller, leker eller er på stranda for den saks skyld.
Ja..det er helt klart at vi bor i en syk verden. Og værre ser det ut til å bli. Desverre.
Jeg har også bilder av barna mine på min blogg.
De er meg...en del av meg...min hverdag og mitt liv. Så det faller så naturlig å gjøre det.
Men en tenker jo selvsagt over dette når en leser slikt. Det er en av grunnene til at jeg ikke har facebook profil. Nettop det at DE eier bildene vi legger ut. Skummelt.
Men jeg er kanskej naiv...når jeg legger ut bilder...i god tro om at min blogg ikke er så i søkelyset at mange finner igjen mine barn og kan bruke dem i slike bilder.
Det jeg syns er mer skremmende er jo det at missbruk og overgrep er noe det blir mer og mer av. Og det spesielt i barnehagen, skolen og blant familie. Er våre barn noen gang trygge?? Uansett hva vi gjør for å forhindre det??
Jeg trur ikke det.
Men er nå så forsiktig som jeg kan...mener jeg selv da..

Ha en flott dag.

Anita sa...

Jeg er litt ambivalent til dette. Jeg viser rett som det er bilder av mine på min blogg, men nå har ikke jeg noen populær blogg med 1000 vis av lesere heller.
Det er heller ikke mitt mål, men bloggen er like mye for familien rundt i det vidstrakte land, som for andre blogger.
Verden er blitt rar, men jeg orker ikke fokusere på alt det negative som kan skje, da blir jeg gal. :P
Så min intensjon er å fortsette å blogge om litt av alt, men skulle jeg finne på å eskalere i lesertall og blogge om interessante ting for allmenheten, så hadde jeg nok begynnt en ny blogg, og uten bilder av familie og venner.

Anonym sa...

Sjokkerende at så mange bloggere tar så lett på dette. Etter mange år rundt om i verden ser jeg nok at vi er på grensen til det litt naive i Norge. Husker fremdeles at min søster syntes jeg var overforsiktig som ikke ville la barnet mitt ligge utenfor butikken mens jeg var inne-noe som var helt utenkelig å gjøre i det landet jeg bodde i da,20 år siden :)
Fortsett å holde ungene dine borte fra bloggen du Irina,de får bestemme selv når de blir store nok.
Ha en bra søndag
Trine

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

online