fredag 4. februar 2011

Gevirtips :)

Heisann kjære lesere.


Kommer med gevirtips til dere. Som dere har sett har jeg noen.Jeg har alltid likt det. Kommer fra gård og der er gevir en del av livet.
I bøgda har det vært "mote" lenge før det ble i interiørverden :)


Nå er de veldig dyre. Jeg har fikk tak i mine før det ble inn . Så de er noen år gamle. I Sverige går elggevir for flere tusen kr. Akkurat som det ikke er nok elger både i Sverige og Norge.


Noen er sprayet, de fleste er hold "naturell". Et hode fikk jeg helt. Med kjøtt, blod og hele gørra. Det ble en morsom prosess. Vi fikk tak i en oljekanne som vi satte på en plate ute midt på vinteren. Demolitionmannen meldte seg til å fjerne kjøttet. .


Tror DM ble kvalm. Han heiv hele hodet med kokt kjøtt inni ett budskap ute. JA, herslig. Der lå det i ca 6 mnd. ( Det er det som ble chrome for tre år siden) Hele hodet/ geviret gjorde meg kvalm. Vurderte seriøst å bli vegetarianer. Og jeg ELSKER kjøtt :)


Ble så lei at jeg heiv den oppi kompostbingen. Der lå den til jeg plutselig en dag oppdaget at faen nå var det perfekt.


Da var det å hive det inn i dusjen. Jeg sprayer de med husvask eller salmiakk. Det er for at de skal bli VELDIG rene. ( vaker det meste med det jeg da, bestevenninen mim ler over at jeg knikker flisene med det ) Skyller det med masse varmt vann. Slik gjør jeg flere ganger. For å få skallen så hvit som mulig. Kan hende det blir litt grønske på det om det ligger ute.


Så sprøyter jeg hydroperoxsid på de. Tror du kan kjøpe det på apoteket. Som tidligere frisør har jeg hadde jeg noen liggende. Det er det vannstoffet frisørene blander fargene med. Hvis du bleker håret så bruker de en høyere grad av det.



På det siste geviret. ( skallen) brukte jeg en pakke med wella bleking. Slik du kjøper på matvare butikken. Jeg blandet rett og slett det ut til den blåe grøten. Så smurte jeg geviret inn med en brukt tannbørste. Lot det ligge i flere timer. Skyllet det bort med varmt vann. Så er de hvitere og renere.
Jeg lar de ligge å tørke. Etterpå sprayer/ bøtter på skallen med antiseptisk sprit eller antibac. Det heller jeg på baksiden der det sitter veldig mange småbein.


Det er stor forskjell på før og etter. Håper det kan være noen tips å ta med seg videre om du liker gevir og får tak i noen. Jeg skjønner om det er noen som finner gevir og skaller motbydelig/grotesk. Jeg ser den. Så det er ikke nødvendig å fortelle meg det :) Jeg forstår det. Det er nå slik at flere liker det. Og til oss som liker det er det kult.
Uansett om du liker det eller ikke. Så ønsker jeg deg en vakker dag.

Today i come with some tips how to prepare antlers to interiordesign. I love them, but i also understand if you find them horribel/ grotesk.
Anyway i wish you a nice day. And thank for reading my blog.

6 kommentarer:

(eddas) sa...

Flotters...nå er vel varene ankommet hjem:)
ha en fin dag
klemklem

Black Feathers sa...

Oj ja det må jeg si var litt av en prosess. Nå har ikke jeg noe slikt gevir bare et lite horn. Men de er jo kjempe tøffe.
Håper du får en super helg ;)

Sanne sa...

Har bare en kommentar: STILIG!!

Hellohello baby sa...

Håper virkelig at folk kan akseptere at alle har forskjellig smak og at man få like det man liker uten å måtte forsvare seg hele tiden! :)

Jeg digger gevir, men det er ikke ofte jeg synes at det funker. Men du er jo seff queen og gevirs ;) Høres veldig smiskete ut, men det er nå sånn jeg synes det er.

Håper jeg får tak i et gevir en gang. Blir jo gode muligheter til det når jeg flytter hjem. Kansje ikke så mye elg, men hjort er det masse av :)

dolamorola sa...

Gode tips! Jeg syns gevir er kjempefint, og har selv også vokst opp med flere av de liggenede rundt. Siden min far er jeger og han drev en hjortefarm for noen år siden. Men, æsj det elghodet hørtes ille ut!! Jeg kan tenke meg den lukta.

Men takk for gode tips som jeg kan få bruk for! ;)

God fredag til deg! <3

Unknown sa...

Gevir er flott, og forstår at du har en del. Men for å komme med et lite tips når det gjelder ny horn, med hud og hår... legg hele skallen i en maurtue... så gjør de den ækkle jobben :o( ... vi(mannen og jeg) gjorde det med et hjorte hode, etter noen uker var det renset for det meste... Hornet fungerer i dag som oppheng på hytta!
Alltid morsomt å lese bloggen din!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

online