tirsdag 25. mars 2014

Interiørskolen til deg som vil leke med farger, men bruke kun en farge!!





Jeg har alltid elsket å lekt meg med glansmaling. Helt siden jeg begynte å male stod jeg å maste på de i malebutikkene for få dem til fortelle meg om de forskjellige glansgradene. 
Følte jeg ikke fikk så mye hjelp, enten syntes de at jeg var en rar tenåringjente eller så kunne de ikke så mye om det.

For det er først i de senere årene at det har vært fokusert på glansgradene. Feks da jeg skulle male taket i mitt første hus (21 år siden) ønsket jeg den høyeste glansgraden jeg fikk. Jeg malte taket på huset vårt som var fiskebeinsmønstrert panel i glansgrad 90.

Jeg ESLSKET det!! Alle som kom inn døren begynte med å se på taket først, det var veldig spesielt og det morsomste var at de kunne speile seg i malingen!!
Etter den gangen har jeg fortsatte med å leke meg og ingen hemmelighet at jeg elsker Bengalck. Jeg får alltid spørsmål angående glansgrad så tenkte at dette innlegget skulle være en liten interiørskole i glans.




                                                       Bruk glans som statment

Det er veldig fint å variere mellom matt og blank maling i samme rom for å skape dynamikk, spenning og kontraster.
Feks matte vegger, halvblanke dører og helglans listverk.

Det som er er greit å vite er at blank maling reflekter mer lys og fargen vil dermed se lysere ut.
Det er reit å vite at man ser mer ujevnheter/ feil ved helblanke flater.

En ting at feks dårlig forarbeid vises godt og en annen ting er at blank maling tørker ut treverket fortere slik at det kan forekomme løse fliser ol fra karmer/ møbler etter flere år.

En blank vegg føles som den kommer mot deg, mens en matt vegg føles lengre unna.

                                                                           TIPS

Er feks å bruke blank maling ved endeveggene på en smal lang gang ( kanskje 70 talls gang ) slik at det ser ut som gangen er kortere. 
Og ved å bruke en matt maling langs sidene så forandrer du visuelt uttrykket. En lang smal gang kan virke mer proposjonert ut med maling




Et  annet tips er om man ikke er så vågal som meg ( da tenker jeg angående bruk at mye farger og statment tapeter) men ønsker litt dynamikk og dybde i rommet så kan det gjører ved å bruke kun EN FARGE i rommet, MEN med ulike glansgrader.

Om du liker klassisk hvite rom så kjøp den fargen MEN med  forskjellig glansgrader. Du kan forandre rommet uten mye fuss.
Dette håper jeg blir en trend, tenk så mye man kan leke med maling! Og jeg mener absolutt at det er en trend vi trege nordmenn kan være med å skape :)

En annet ting som er verd å tenke på er at blanke flater er lettere å holde reint. Derfor utrolig kjekt å bruke blanke maling på listverk, dørkarmer, dører og kjøkkenskap.


                                                        Oppsummering

  • Matte farger er flatterende på rom/møbler der finishen ikke er helt topp
  • Matte farger kan være med å skape inntrykk at et rom er større.
  • Matte glansgrad gjør at fargen ser dypere ut.
  • Blank fremhever
  • Blank reflekter lys bedre
  • En blank vegg kommer mot deg
  • En matt vegg "holder" seg på plass
  • Blanke finish er lettere holde rent

                                      Mitt IrinaStyle råd.

LEK!!! Prøv å male et paneltak i 90 glans maling. Særlig hvis du er litt lik meg og ikke liker panel. Det blir rått!!
Taket reflekter mye lys slik at rommet ser større ut. Og så får man litt høyt under taket feeling...


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

online