onsdag 5. oktober 2011

Gi din støtte :)




Rosa sløyfe-aksjonen arrangeres for 13. gang i Norge i oktober. Hvert år får nærmere 2600 kvinner i Norge diagnosen brystkreft. Det betyr at en av tolv kvinner får brystkreft i løpet av livet.

Målet med aksjonen er å vise solidaritet med de som er rammet, øke kunnskapen om brystkreft og å samle inn penger til forskning og andre brystkreftrelaterte prosjekter. Takket være forskningen overlever stadig flere. Men videre forskning er nødvendig for tidlig oppdagelse, bedre behandling og økt overlevelse.

Vis omtanke - bær en rosa sløyfe i oktober

Rosa sløyfer og andre rosa produkter selges hos våre samarbeidspartere og i vår nettbutikk. Du kan også kjøpe en rosa sløyfe til din mobil, eller til ditt profilbilde på Facebook.

Kjøp en rosa sløyfe !


Aksjonen har sitt opphav i USA der amerikanske kvinner på begynnelsen av 1990-tallet krevde større bevilgninger til brystkreftforskning. Siden den gang har organisasjoner, bedrifter og privatpersoner viet oktober måned til Rosa sløyfe-aksjonen. Det arrangeres ulike rosa aktiviteter og bygninger lyses opp i rosa, men først og fremst går man med den rosa sløyfen for å støtte opp om aksjonen og vise sin solidaritet med brystkreftrammede.

Jeg personlig har følt hvordan det er oppleve kreft. Jeg har ikke opplevd det selv, men min sønn fikk det da han var 10 gammel. Og kanskje fikk vi, foreldre, oppleve det mer intensivt enn F.
Det var ett tung år, med cellegift, stråling og tårer. Det var en tid som var tung psykisk...alle de negative tankene fløy rundt i hodet.
I dag forstår jeg ikke at jeg satt å planla hans begravelse. Hvilken blomstrer vi skulle ha på kista, hvilken sanger som skulle synges.
Jeg kunne sitte i timevis å kikke på hans bleke ansik, å forestille meg han død.
Selv om mange sa at jeg var psykisk sterk, og det var jeg. Så kom disse tankene allikevel. Jeg lot alle vite at dette klarte vi, og at jeg ønsket ikke noe medlidenhet. Jeg måtte være sterk, om ikke for meg så for han.

Jeg har skrevet det før, men gjør det igjen. Da vi fikk vite at han hadde kreft så jeg i fortvilelse og angst.
"Hvorfor oss, hvorfor deg , hvorfor ikke en annen gutt "F***** tok meg i hånden. " Mamma. når du si sånn bli æ så lei . De va itj slik du oppdro "Han var så sterk under kreftbehandlingen, han var så sterk da hverdagen kom, han er fremdeles sterk hver gang han er på kontroll, og han kommer fremdels til å være sterk...når livet gir han prøvelse. Da har han grunnmuren, grunnmuren til å takle hva som het.

En av tre voksne får kreft. Barn det er bare promiller. Det jeg vet, er at Støtteforeningen for kreftsykebarn har vært der for oss. Helt fra starten, fra første bekreftelse at det var kreft var de på tråden. Støtten vi fikk gjennom hele sykdommen og som vi fremdelse får. SKB gir en del av sine penger til kreftforskning. Rosa sløfe aksjonen gir også penger til foskning og til å bevistgjøre brystkreft.Og til bare å være der. Slik vi fikk hjelp, vil rosa sløyfe hjelpe sine medlemmer.

Hvis du vil gi din støtte til ett godt formål så gjør det. Du bruker ikke mange sekunder på å trykke på banneren på høyreside av bloggen min. Der kan du lese mer om rosa sløyfe aksjonen hvis du vil. Ønsker du ikke å lese om det, så kan du k støtte aksjonen med ett klikk :)

Jeg ønsker alle mine lesere enn god kveld.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

online