mandag 10. oktober 2011

Babysteps.... ett om gangen.



Siden det er mange som heier på meg, her, fb og IRL så må jeg bare fortsette å blogge om de livsendringene jeg tar. Jeg skjønte at jeg kom til å bli arrestert etter gårdagens innlegg. Og for all del GR funker/ er bra ....hvis du er flink til å holde fokus etter endt kurs. Jeg selv har gått på det minst 6 ganger uten at det har funket for meg. Det meste jeg klarte å gå ned på 2 mnd, var stakkarslige 6 kilo. For andre funker det sikkert, men for meg, nei. Visste dere, foresten at det er kun 5 % som klarer å holde vekten etter 12 mnd ?

Alle må vi finne den veien vi føler er best. Og jeg har prøvd det meste etter at kiloene raste på. Ingen ting motiverte meg. Jeg har stått å grått foran speilet fordi jeg har følt meg stygg og tung. Da måtte jeg naturligvis trøste meg selv, med noe godt.

Dere, kjære leserne mine, som har fulgt meg noen år, dere vet at det alltid har ligget i underbevisstheten min. Hvor mange ganger har jeg skrevet at NÅ...NÅ MÅ JEG TA SKJEEN I DEN ANDRE HANDA.

Jeg fikk diabetes for 2 år siden pga dårlig kosthold og som en bivirkning til en annen tablett jeg må ha. Da tenkte jeg, NÅ, må jeg skjerpe meg. Nå kan jeg ikke spise usunt lenger. Det varte første uka. Så ble jeg sånn...det har vel egentlig ikke så mye å si...noe søtt hver dag kan ikke være sååå skadelig....mange går år etter år og ikke vet at de har det. Jeg slenger bare på en tablett til.

Hver dag i 2 år....2 år med svingninger i blodsukker som har variert fra 4 til 16. Dager der jeg kun lå..for jeg var så kvalm, svett og kastet opp. Vet dere hvordan der er å ikke kunne sove fordi hodet går i spinn, pulsen din ligger på 160 og alt du kunne gjøre var å tenke på. "IKKE SPY IKKE SPY "
Jeg var såååååå sliten, syk og SUR.

Ikke nok med at jeg har sukkersyke, men jeg har også en annen sykdom som gjør til at noen dager så har jeg ikke energi i det hele tatt. Så da lå jeg oppi sofaen og følte synd på selv. Jeg kunne ikke gå tur !! Jeg hadde ikke energi til det !

En dag for noen uker siden satt jeg her en lørdagskveld og spiste marshmellov, M & M, på dagtid hadde jeg drukket caffe latte og spist cupcakes. Jeg følte meg forferdelig...men jeg fortsatte å spise det !!
Jeg var så kvalm av maten, men mest over meg selv.......

Dette kan jeg ikke, hadde jeg sagt for ofte. Folk som jeg møtte sa alltid at diabetes var en sykdom man bør ta veldig seriøst ( Blindhet, amputasjoner av bein, stygge sår som aldri gror osv ) Jeg ønsket ikke å høre det eller å se det. Jeg lukket meg inn...stengte meg inn i ett panser av likgyldighet. Jeg ville ikke tenke på det.

Den lørdag satt jeg her. Og vissheten kom over meg. Jeg kommer til å dø ung, hvis jeg ikke gjør forandringer i livet mitt. Slik pasientjournalen min ser ut ( veldig tykk ) så kommer den til å bli større eller plutselig kom de til å kaste den....

Jeg var ikke klar for å dø, bestemte jeg meg. Jeg kunne ikke la ungene mine være "alene"i en kald og hard verden uten mammaen sin. Jeg vil se dem vokse opp. Og jeg ville bli bestemor .

Jeg kontaktet Tove. Etterhvert så begynte vi på SPENST STJØRDAL. Flere fortalte meg om denne livsendingskurset XtravaganZa. Som jeg har sagt så kan du gå på halvfart der du spiser sunne retter etter lav carbo prinsippet.

Jeg valgte å ha en kickstart. Og ja, jeg begynte med shakene mine. Og for meg funker det. Jeg har aldri følt meg bedre. Jeg har ikke følt meg sliten eller trøtt. Noe jeg trodde jeg ikke klarte. Klarer jeg nå !. Kanskje for at jeg er såååå motivert. Jeg kjenner meg selv. Jeg ønsker meg rask ned, ergo blir jeg mer motivert !

Jeg trodde det skulle smake forferdelig, men shakene eller/og suppene er faktisk veldige gode. Nå har jeg begynt på min femte dag. Og kroppen min er i ketose. Det betyr at ketosen har begynt å tære på fettet mitt. Derfor går man ned fortere. Men den gir deg energi. Og HER kan du lese om ketose. På 500 kalorier per dag har jeg det bedre fysisk og psykisk , enn de sikkert 2000 eller mer som jeg hadde før kuren. I tillegg trener jeg en de og er mer positiv til fremtiden og livet :D

Så ja, kanskje er ikke slankekurer med shaker det beste alternativet for andre. Det har aldri vært det før. Nå er jeg der. Jeg har mistet 2 kilo på 4 dager. Og da har jeg trent...jeg vet at man mister vann og alt det der...men jeg drikker minimum 3 liter om dagen også.

De 2 kiloene motiverer meg....om ei uke skal de vokse til 5 kilo...osv. Når jeg har gått ned til de ønskede kiloene, da slutte med shakene mine.
Så om det er 8 uker med det. Ja. da skal jeg holde ut. To måneder shaker, 10 mnd med å forandre matvaner og livstil. Oppnå treningsglede, fantastisk !

Er det noen som lurer på noe angående XtravaganZa så kan dere sende meg en mail på allofirina@gmail.com eller send meg en mail på facebook.
Jeg skal svare alle, og til de jeg ikke klarer å svare, skal jeg videresende spørsmålene til min søte kursveileder Mari.

Vi snakkes mange kiloer nedover......

YOU HAVE TOO FAKE IT, TOO MAKE IT .

Jeg minner dere på om at dere fremdeles kan melde dere på konkurransen av de fine panelovner. De er estetiske fine...og det liker vi HER.

Vil også minne dere på at jeg har åpent hus den 20 og 22 oktober. Det kan du lese mer om HER.

2 kommentarer:

Elin | Draumesidene sa...

Heia, heia!!! :)

e

T's Creations sa...

Det er her var moro å lese! Du har tatt et skikkelig tak i livet ditt for å endre livsstil og kosthold. Det er så bra!! :) Jeg har et lavkarbokosthold, det er det eneste som fungerer for meg. Jeg gikk på ketolysekuren for deretter å legge om til lavkarbo for noen år siden - jeg fikk overhodet ikke noe energi. Det var tydelig at all energi gikk med på vekttreduksjonen den gangen. Etterhvert klarte jeg ikke å holde kostholdet *sukk*. Da jeg denne gangen la om til lavkarbo var det en forskjell - selv om jeg kom i ketose gikk jeg mye saktere ned enn forrige gang - men, et stort MEN - jeg fikk energi! :-D Og det har gjort at jeg startet med å gå, deretter begynte jeg også å sykle. :) Jeg går fremdeles sakte ned, men antar at jeg klarer å holde kostholdet og vekten denne gangen siden jeg også er i gang med trening. :) Synes du er flink som har satt i gang med trening, så vi heier alle sammen på deg! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

online