fredag 1. juli 2011

NORMAL GETS YOU NOWHERE !




Med gjevne mellomrom må jeg komme med medmenneskelige observasjoner om relasjoner mellom oss. Jeg bestemte meg for lenge siden at bloggen min skulle være litt av hvert og for meg er det viktig å bygge opp under mennesker. Og å få bukt med janteloven . Den er menningsløs og ubrukelig. At vi alle bør ha tro på oss selv og andre. Selvtillit og selvfølelse er to forskjellige ting, det beste er å ha begge delene.Jeg har som mange, bra selvtillit ( innen interiør og det jeg driver med så syns jeg at jeg er ganske god) Som medmenneske syns jeg også jeg skårer bra. Det finnes ikke sjalusi eller misunnelse i meg. Jeg evner å glede meg over medmennesker som opplever suksess, på forskjellige stadier av sitt liv.

Selvfølelsen min er ikke så bra,. Jeg føler at jeg kunne ha vært tynner, se bedre ut, ikke føle meg så usikker som menneske, slutte å unnskylde meg, ikke være så følsom, oppleve tanker som er tyngende for meg selv og familien. Ha svingene temperament. Skulle ønke jeg kunne gi av hele meg, istedenfor litt.....og ikke ha lengsler over noe jeg ønsket jeg hadde( følelsesmessig).

Vi må alltid bestreve hvem vi er, og den vi vil være. Jeg vet at det finnes personer som trigges av forskjellige ting. De trigges slik, at de må fortelle den andre at de ikke er noe særlig. Hva med å puste dypt, telle til ti, og prøve å tenke over det fra den andres synspunkt( Må bruke den metoden selv på andre deler av livet mitt. Du må bare heve deg over det , selv om det er vanskelig !

Som jeg har skrevet før og vet av erfaring så er det de menneskene som har grunn til å klage som gjør det minst. De er også de menneskene som gleder seg over andres suksess. Jeg elsker å samle på ordtak om realiteter i livet. Jeg ser dem på nett, og skriver de opp. Det finnes mange gode , særlig de som ikke følger janteloven som jeg HATER. Du skal ikke tro du er no. VÆR DET...du er noe.

En av mine dårlige sider, er at jeg MISLIKER folk som er så svake at de føler misunnelse, sjalusi og for dem "rettferdig harme " over de som tør være noe. DONT LIKE !

Moralels vokter er aldri redd for sin egen moral, bare andres !

Jeg har kuttet ut folk i min nærmeste familie, og jeg er veldig ok med det. Blod er ikke tykkere enn vann. Man velger ikke familien, men sine venner."Familie" er dem som vil deg vel, som støtter og bygger opp under deg. Som roser deg, som forteller deg at de er stolte over deg. De som trøster deg når liver ikke er ok, de som ser at du trenger hjelp uten å spørre. En klippe som alltid er der, selv om du mislykkes andre plasser.
Jeg tenker at jeg må være tryggheten for mine barn, for hvis de ikke finner den hjemme hos meg, hvor skal de finne den da ?

Det er også ok, å ikke føle skyld i noe som kanskje ikke er politisk korrekt, men som er så bra for deg som menneske.

Fortell meg at jeg er noe, at jeg kan noe, og at jeg betyr noe ! Fortell meg det! Ikke fortell meg hva jeg gjorde, det jeg kunne gjort, det jeg burde eller skulle gjort.
Nei, ikke fortell meg det! Fortell meg heller at jeg er noe, at jeg kan noe, at jeg betyr noe! Jeg trenger det, skjønner du? Jeg trenger det så sårt. Jeg trenger en søyle av trygghet til å lene meg mot gjennom livet. For det er så værhardt å leve! ♥

Disse ordene er skrevet av unge Maja som har opplevd veldig mye. De fant jeg i et kommentarfelt på en blogg. Den bloggen ble stengt pga fryktelige kommentarer. Jeg følte de traff meg personlig. Ikke som all of irina( jo litt der å :) men mest personlig.

‎"it's a mystery how the very best people are always open and receptive to learning, while the worst already know everything......


Nei til janteloven, ja til å være deg selv....vær noen, fordi du har så mye å lære andre.Og det å være deg( selv om du ikke liker deg) du er likevel noen for andre. Og de kan lære fra deg :)Og er du noen, så kommer du hvor du vil !

Jeg har så snille blogglesere, Ei sendte meg en mail for ca 6 mnd siden. Der hun fortalte meg at hun hadde printet ut dette innlegget HER. Det hadde hun hengt opp på kontoret sitt. Fantastisk spør du meg. Blir helt rørt.

Alle som har det bra med seg selv, har det bra med andre..... de kritiserer ikke, sårer ikke, driver ikke å fortelle dem om hvordan de skal være eller ikke.Misunnelse er den beste rosen du kan få !!

Misunnelse betyr at du ikke vil være deg, men meg !

Takk for at du som leser bloggen min er noen, og leser dette noe i bloggen min.

Og av hele mitt hjerte. Tusen takk for at du tar deg tid til å sende meg mailer eller kommentere :)

11 kommentarer:

Guros Vindu sa...

Det er merkelig hvor fort noen "venner" forsvinner når andre opplever lykke og suksess. Det er først da man forstå hvem som er vikelige venner. Det som forundrer meg mest, er hvordan folk orker å bruke energi på å gjøre livet surt for andre, når de heller kunne konsentrert seg om å gjøre noe med sitt eget livet. Ja, ja.
Som Paulo Coelho sier det: "Det er farlig å ville være som alle andre, for det er naturstridig, det er imot Guds lover, for i alle jordens skoger og hager har han ikke skapt ett blad som er likt et annet".

Jeg har ikke for vane å sitere Guds lover, men denne synes jeg likevel er fin:-)

God helg:-)
Guro

Unknown sa...

Jeg er enig med deg i det du skriver her og det er bra å skrive om det. Ha en god dag. :))

Maleriet fargehandel sa...

Flott innlegg å ha lest en fredags kveld :O)

Takk for det irina, og god helg.

Mvh Heidi

Refleksjon på livsvegen sa...

♥ til deg..
fortsett å vere den du er..

klem ein hustrig 1.juli :-)

Anne sa...

Veldig flott innlegg!!

Ha en fin fredagskveld :-)

Susanne sa...

Så enig så enig! Et viktig tema å sette ord på!
Ønsker deg en flott helg :)

Anonym sa...

Stå på Irina! Klem

Trollmora sa...

you go girl! ;-)

Laila sa...

Kloke ord :-)

Anonym sa...

Jeg tror det dessverre vil, til en viss grad, alltid være mennesker som (når de er i bestemte stadier av sitt liv)vil fryde seg over å slenge ut negative bemerkninger, som vil nekte å ta ansvar for eget liv, egne holdninger osv. Noen vil kanskje leve liv på liv med de samme erfaringene.

Men jeg er enig med deg, det er på tide å fjerne janteloven, og alle de andre dumme tingene som vi lar oss styre av. Det er nå vi lever, det er nå vi kan være ekte mot oss selv. Og andre.

Anonym sa...

Herlig ærlig innlegg! Og treffende! Kjenner meg veldig igjen i tankegangen.
Det "besserwissers" glemmer/overser, er jo hvor godt det er å glede seg over og sammen med andre. Det er en lykke som varer så utrolig lenge i "magesekken".

DU er fantastisk, Irina! Og DU er sterk! Å sette ord på ting som du gjør, er herlig å lese! :D

Mvh Annicen Gjøen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

online