tirsdag 22. juni 2010

Du er enestående :)



Heisann og Hoppsann alle mine kjære blogglesere :)

Jeg setter mye pris på at du leser bloggen min. At du bruker din dyrebare tid til noen minutter hos all of irina. Og hvis du t.o.m legger igjen en kommentar så blir jeg så GLAD :)
Du som leser meg fast vet også at i bloggen min så får du akkurat det som er navnet på bloggen min.
Alt av irina. Både på godt og vondt. Jeg elsker interiør, derfor blir det mye av det. Jeg elsker å være ironisk, skrive petits, filosofere om forskjellige ting, skrive om mine erfaringer hvis det kan hjelpe noen. Skrive hverdags betrakninger om Demolitiomannen og meg.( Som er kvalitetsikret av Demolitionmannen...slik at han kommer i mest mulig bra lys )

Det er det jeg liker best med bloggen min. Og det jeg får mest positive tilbakemeldinger på fra dere.
Det at jeg er MEG. Og det kommer jeg alltid til å være !!
Og jeg er ett meget heldig menneske også. Jeg møter så mange positive folk gjennom bloggen. Det kan være andre bloggere, lesere, venner og ukjente.
Men det er alltid en slange i paradiset...for alt og alle...dessverre.

Og det er usikre folk som alltid "prøver" å hevde seg ved å være Gud. Å jeg som trodde at Gud var den enste som kunne dømme( Hvis du tror på det )

Jeg prøver å være ett positivt, raus og åpent menneske.
Jeg har som motto og iallfall glede en person om dagen....og det funker for min familie og meg.
Jeg er tross alt 37 år, og jeg har opplevde sorg, tristhet, glede og kjærlighet. Og jeg er glad for at jeg har fått kjenne på disse følelsene. Jeg har også vært bitter en liten stund...og jeg likte det ikke.(Den første uken min sønn fikk kreft )
Jeg er takknemlig for alle disse følsene. For da lærte jeg at bitterhet IKKE var noe for meg.

Som menneske har jeg lært at det er de som egentlig har MEST Å KLAGE OVER OG FAKTISK HAR LOV TIL VÆRE BITRE er de som er mest raus, åpen og med evnen til å glede seg over andre.
Kanskje for at de ikke har tid til ubetydelige negative ting. Men har evnen til å ha empati for alle andre.

Mens de som er usikre på seg selv, på sin egen verdi og sin egen rolle og derfor blir bitre og hatske.
Det er jammen meg rart. Jeg har vært ganske mye sammen med mennesker som er rammet av dyp sorg.
Som har barn som er kreftsyk eller har mistet barn. Det er disse folkene som har gitt meg perspektiv og tro på at livet er HERLIG.
De utstråler så mye positive energi, at jeg føler meg glad ved å være med dem...selv midt i sorgen.
Jeg har så mye å være takknemlig for i Norge. For at vi betaler skatt ! Slik at barna våre kan gå på skole og for at de ikke verdsetter ett barns liv til tall. At leger, pleiere og sykehus gjør alt de kan for de som er syke.
Uansett kostnad og prognoser. Vi er mennesker som føler og tenker.

Men en ting misliker jeg sterkt med Norge...ja jeg kan si det så sterkt som at jeg hater det.
Da jeg gikk i 6 klasse ble jante loven introdusert for oss barn, i Norsk timen !!
Kun for at det var en Norskdansk forfatter som hadde skrevet det.
Den ble faktisk introdusert, som den var en offisiell lov.
Hva skal barn tro...dette er jante loven, vi hadde lover på skolen for oppførsel som vi måtte følge, så klart vi må følge denne loven også ?

Det var ingen lærere eller autoritære voksne som fortalte oss at det jante loven ikke var en lov, men en tekst i en Aksel Sandemoses bok En flyktig krysser sine spor.

"Menneskenes iboende ondskap og evnen til å trykke hverandre ned"
Han Aksel hadde ikke så mye tro på menneskene......kanskje han selv var en usikker person, Selv om han var anerkjent ? Det å være vellykket er ikke ensbetydende med lykke og glede.
Så hvorfor bruker vi så mye tid på negativitet, på det å være negativ og ond eller som det jeg
gjør nå...bruker min tid og energi på å skrive om det !!

For hvorfor blir vi såret av en slem kommentar når det er mange positive. Fordi negativitet trekker energien fra mottaker og faktisk avsender også...for de må jo være veldig bitre og det er ikke bra for deres psykiske helse !! (Tror jeg)

Det finnes en stor HELT i dette landet En som ikke er anerkjent. Og den mannen het Erling Frøland. Hvem var han og hva var hans levebrød ?
Jeg har googlet navnet, men alt jeg får opp er at han skrev anti jante loven. Igjen det jeg skriver...på positive ting brukes det så lite tid og ressurser.
På fordommer og hat...derimot !!

Erling Frøland sier det så bra...... " Vi lever i tankene og drømmens rike, i himmelrike hvor Livets skole handler om å lære av alle våre feil. Men da må vi jo først tillate oss å gjøre disse feilene, før vi oppdager at de er feil vi kan lære noe av, slik at vi slipper å gjenta dem i det uendelige.Følger du Janteloven, er det lett å anta at du forventer at vi alle skal være utlært eksperter i alt,allerede fra fødselen av. For ikke å risikere å dumme oss ut. Min påstand er at du ikke kan dumme deg ut før du lar deg skremme av tanken på nettopp det. For alt du lar deg skremme av tanken på, gir du fra deg energien din til slik at du suger det til deg, og det blir uunngåelig for deg. Da skaffer du deg erfaringene som skal til for å bekrefte det du tror på. Velger du derimot å tro motsatt,skaffer du deg erfaringene på det i stede.Slik flytter tro fjell i hvert enkelt tilfelle. Vi er alle imperialister, i og med at vi tror at alle andre må tro det samme som oss, ellers må de være gale. Men ingen oppfatter seg selv som dumme eller gale, uten at de har latt seg forføre til å tro slik av (nettopp dumme og gale mennesker, for kun i egenskap av oss selv eier vi forutsetningen for å kunne kjenne oss igjen i andre.Eller våre egne forestillinger om dem,vel og merke.)andre. Da følger de Janteloven fullstendig,noe jeg anser som min samfunnsplikt å opplyse om, slik at de det gjelder om mulig kan velge å ombestemme seg nok til at de velger å tro på seg selv i stedet "

Der janteloven hevder at menneskene er iboende ondskapsfulle og dermed har evnen til å trykke ned andre mennesker...seriøst jeg blir så matt av det !!
Anti janteloven har tro på mennesken, på at vennlighet og raushet er føde for både psyken og fyssisk.

Betyr det da, at folk som alltid slenger gørr og kritiserer andre er psykiske ustabile ?? Hmmmfår jeg vel kjeft for å komme med en tanke :)
Særlig av de negative..ha ha

Jeg syns at vi skal lære barna våre anti jante loven. Barn som har tro på seg selv, viser seg faktisk til å være de mest empatiske, og de første til å rekke ut en hånd til de som ikke har det så bra.
Anti jante loven skulle vært en offisiell lov. Og på skolene burde det henge en mega stor plakat .
For søren, hvem er det som sier at vi mennesker kun skal være til stede.
Vi skal også LEVE og vi skal LEVE bra.

Når vi er gamle skal vi se tilbake å tenke. Jeg gjorde mitt beste ved å være ett godt menneske.
Nå er det slik at mange av de som følger jante loven, ikke han evnen til å ha perspektiv og selvinnsikt. De tror kanskje de har levd bra !!
Da syns jeg vi skal spørre oss selv. Gjorde jeg mitt beste, for å være raus, for å gi ros, til å andre mennesker til å stråle...og ikke til a falme. ...ved å gjøre dem trist, såret og lei seg.
Spør deg selv...vi vet det helt innerst om vi er positive mennesker som gir. Eller om vi er negative som baksnakker, når du sårer, men forkler det som om at du kun vil gi dem ett godt råd.

HVEM ER DU ??

Jeg syns at du som leser dette, skal gå til ett speil. Se deg i øynene å si. Jeg er den jeg ER. Ja kanskje veier jeg for mye, kanskje er jeg i en jobb jeg ikke akkurat er så stolt av..kanskje er...
Du kan se deg i øynene å si. Jeg er en taper...og da tar du til deg alle negative energier som finnes i deg...og i andres mennesker .
Du kan, og burde se deg selv i øynene og si JEG ER EN VINNER. Da kommer alle positive energiene som finnes i deg. Husk at i kroppen er alt kjemi, elektriske impulser og masse vilje.
Da vil du automatisk se vinnere i alle andre også.
Jeg har ett ordtak jeg har kommet på selv, og som står med stor skrift på kjøkkenet.

DU ER DEN DU VIL VÆRE !!

Men uff, jammen er det vanskelig å være mennesker. For her kommer det alltid noen å klasker jante loven. Hvis mennesker er vinnere. Men det kommer vel fra "taperne".

En god venninne av meg, som er vellykket sa til meg en gang jeg klaget over negative kommentarer.

"Husk det Irina, at når folk kritiserer deg og det du gjør. Ja, da vet du, at du har oppnådd noe de ikke kommer til å oppnå "

Det må dere som får kritikk tenke på. At dere faktisk har oppnådd noe andre er sjalu for. Så isteden for å bli sur..bli glad !!

Dette med anti jante loven er noe jeg brenner veldig for. Som 12 åring var jeg skeptisk. Jeg var spørrende...men da ble jante loven brukt. Hvem er DU som tør kritisere, hvem tror DU at du er.

I dag er dagen vi skal eie oss selv kommet. ALLE sammen, om du er negativ eller positiv. For som jeg har skrevet før.
Det definerer deg ikke det du har gjort/ snakket/ kritisert. Det som definere deg som menneske, er det du gjør for å komme ut av det. Eller gjør akkurat NÅ.

Vi er alle likeverdig.Jeg mener ikke å si på noen som helst måte at det er vinnere eller tapere.
Det er menneskene evne å se seg selv på, det er det jeg mener, når jeg referer til tapere og vinnere.
Jeg må alltid forklare ting...for det er alltid noen som leser slik de vil.

Som dere ser har jeg gjort den flotte anti jante loven stor og fin. Og den negative så liten at den ikke skal dra gode energier ut av bloggen min.
Legg også merke til mannen som kritisere, han er skallet, har stor nese og hele fremtoningen fremstår som om han er svett og ekkel. ( ikke det at det er galt å være skallete eller å ha stor nese, kanskje svett og ekkel ja.)
Men dere skjønner..ikke noe "vinner" han...jeg er sikker på at det ikke er en tilfeldighet at kunsteren tegnet han slik.
Vet dere at Sandemose skrev en 11 bud noen ti år senere. Den mannen forstår virkelig ikke eller er så så desillusjonert over menneskene.
Det 11 budet er .

Du tror kanskje at jeg ikke vet noe om deg !!

Seriøst paranoid og veldig veldig,negativt å true mennesker.




1. Du skal ikke tro at du er noe.
  • Du skal ikke tro at du er like så meget som oss.
  • Du skal ikke tro du er klokere enn oss.
  • Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss.
  • Du skal ikke tro du vet mere enn oss.
  • Du skal ikke tro du er mere enn oss.
  • Du skal ikke tro at du duger til noe.
  • Du skal ikke le av oss.
  • Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg.
  • Du skal ikke tro at du kan lære oss noe.

  • Husk det du som leser min blogg. At du betyr noe for meg og for andre. At det er mennesker som setter pris på deg og som du gleder hver dag.
    For jeg vil tro at du som leser min blogg, er ett slikt positivt menneske.

    Og vet du, jeg setter masse pris på at du leser, at du lar deg undre, lar deg facinere og inspirer av min lille blogg.
    For at du sprer gode energi bare ved å være her inne. For i min blogg er du ikke bare ett tall for at telleren skal vokse.
    Her inni oss meg, er det du som menneske som betyr for meg.
    Og jeg er beæret :)
    TUSEN TAKK

    Bilder hentet fra nettet

    Og til sist ett ordtak fra en av verdens beste poeter og menneskekjennere.
    Det er vakkert !!


    "You may shoot me with your words, you may cut me with your eyes, you may kill me with your hatefulness, but still, like air, I'll rise!"
    Maya Angelou

    9 kommentarer:

    Refleksjon på livsvegen sa...

    Mange viktige ord her..

    Stor klem

    Nina Iren sa...

    Et innlegg til ettertanke!!!!!
    Nina

    Anonym sa...

    TAKK!!!

    Anonym sa...

    Utrolig bra innlegg Irina!! Jeg anser meg selv for å være et positivt menneske, men ser helt klart de negative tingene også.
    Nå tror jeg søren meg at jeg skal ta meg en tur bort til speilet...

    Torill sa...

    Heisann Irina ! Ikkje vanskelig å dela desse tankane og funderingane med deg. Eg trur me må gje andre det me sjølv vil ha. Og onde sirkler må me bryta. Sjølv om andre oppfører seg som "idioter" treng ikkje eg gjera det samme. God folkaskikk kjem ein langt med.
    Irina, eg synest alltid eg får mest igjen saman med mennesker som på ein eller annan måte har hatt det vanskelig, som har opplevd at livet ikkje berre har lyse sider. Kanskje handler det om å bli forstått sjølv ? Du traff tenkaren og filosofen i meg i dag. Tusen takk for godt innlegg.
    Klem.

    Dreamgirl sa...

    Et flott og tankevekkende innlegg :) Dette er noe alle bør lese og ta til seg, så om du ikke har noe i mot det så vil jeg gjerne linke til dette innlegget i min blogg? Det er så viktig at mennesker syns godt om seg selv, for bare på den måten finner man det gode i andre :)

    Mine Blomster sa...

    Tenke det, menne det , ville det..ja! Men å si det.. Kjempe bra ;O))))

    Jeg bruker å si - At det er ikke tanken som teller, men det du gjør for dine medmennesker.
    Jeg har kommet i en alder, hvor jeg kjenner at jeg ikke vil bruke tiden min på negative, selvopptatte og tappende mennesker. Jeg kan faktisk velge å gå!!

    Plakaten "Du er enestående" fikk jeg tidelig av min Mor, med beskjed om å henge den over sengen ...
    Du minnet meg på det nå, så nå skall jeg henge en over sengene til mine barn og ;O) (hvor får jeg tak i denne nå, hvet du det??)
    Takk for et utrolig viktig innlegg.
    Du er flink til å si det!!
    Klem

    thelmabb74 sa...

    Ufff... For et inlegg. Du får sagt det og ikke minst på din måte og akkurat slik som jeg liker det. Stå på! Vi har bare et liv! Lev livet og lev i nuet. Tusen takk for at du setter ord på tankene. Hilsen, Telma

    Manne's hverdag sa...

    Mye å ta til ettertanke her, Irina. Tøff du som tørr å sette ord på tankene.

    HA EN FIN SANKTHANS I MORGEN!!!

    Hilsen
    Marianne

    PS!!! Sjekk ut "Inspired by Irina"

    http://manneshverdag.blogspot.com/2010/06/inspired-by-irina.html

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    online