onsdag 19. februar 2014

`Our house in the .....`




Heisann alle sammen :) snart nærmere det seg ovetagelse av vårt veldig slitne hus. Det skal bli bra etterhvert :)



Skal jeg være helt ærlig så ønsket jeg meg et hus som det vi hadde før, en stor villa oppført tidlig på 1900 tallet. Begge de to husene vi har vært så heldig å eie før var begge oppført i 1901.

 Det er flere grunner til at det ikke ble slik denne gangen, det er kun noen få av dem her på Stjørdal og av de få som finnes  (mange revet pga av nybugging av rekkehus og leiligheter) eller har blitt solgt her i sentrumen har alle kostet fra 6 millioner og oppover :( 



Så hvilket alternativ er tilbake? kanskje man kan kalle meg kresen ? Jeg hadde visse kriterier å gå etter.


  1. Det MÅTTE ikke være i byggefelt. Syns de fleste husene i byggefelt er like. Byggefeltene ble alltid bygget fortløpende feks 70,80,90 tallet og oppover og har alle hus som tilsvarene det byggeåret/tiåret byggefeltet ble bygd. Dermed syns jeg husene blir for homogene etter min smak. Pluss for små hager.


  • Jeg ønsker meg en stooooooor fin hage med masse STORE trær. Jeg elsker stooore trær, de er gamle og de har selfølgelig en histore. ( En annen grunn til at jeg ikke liker byggefelt) Det er få store trær der) det finnes ikke en gartner i meg...ikke i det hele tatt. Jeg er livredd småkryp, jeg liker ikke sola og det å plukke ugress er forferdelig!! Som regel kommer jeg over mange, mange edderkopper og jeg har fobi. Derfor er store trær og busker fint. De er der og trenger lite stell, desto mer uflidde og ville hagene er desto mer  elsker jeg dem. Elsker ville Pippi langstrømpe hager :) Jeg skal dog begynne å bli meg haveinteresserte!
  • Jeg ønsket ikke å bo i 70,80,90 eller 2000 talls hus. Av forskjellige grunner liker ikke jeg disse hustypene. Det er min smak :)

  • Så da ble det 50 og 60 tallshus igjen... Av forskjellige grunner... Retrostilen er en stil jeg ikke helt klart å fordøye. Vet ikke hvorfor, jeg elsker å se andres retroblogger,MEN selv har jeg aldri klart den i mitt hus.Og så velger jeg et hus fra den epoken?


Til slutt fant vi dette oppussingobjektet. Det oppfylte alle mine krav :) Og det kommer til å bli bra.
Jeg elsker hagen med mange flotte syrintrær, epletrær, og andre klartrebusker :)
Og inne i huset så finnes det tregulv skjult under linoleum og ru panel under bulkete plater med mindre pene tapeter som er famlet.


Huset må ha en historie og en sjel og jeg er dets jeger. Nå må jeg fange nbegge delere for å gjøre det til vårt hus samtidig som jeg må respektere huset og dets forrige eiere.
Så ja, mine krav kommer fra min filosofi. Respekter huset og de som har bygget og bodd i det. De som har bygget det og bodd her oppover årene har gjort det til et hjem istedenfor et hus.

Jeg er nå på historiejakt og håper at noen bogglesere kan hjelpe meg :)


Er det noen som kjenner til huset? Hvem som har bodd her, hvem som bygget det? Har du kanskje besøkt det eller kjenner tild det? Har du en historie/ uansett hvor lite det er så ønsker jeg å vite det. Blir utrolig takknemlig om du kan sende meg en mail på allofirina@gmail.com eller mobil 47655131.

Så nå blir det snart en oppussingsblogg/ interiørblogg igjen :)
Dere kommer til å få se før og etter bilder. Dere kommer til å få høre hvorfor jeg har valgt det jeg har valgt, få litt konkrete fakta og info angående det å pusse opp osv.

En ting er sikkert!! Husket kommer ikke til å fremstå som kjedelig,men et hjem med masse personlighet og lekenhet.

Håper du vil føge oss på vår ferd med å skape et hjem :)


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

online