onsdag 26. februar 2014

50 tallets, optimismens tiår :)


Nå vet vel de fleste av dere om det ny/gamle huset vi har kjøpt oss. Som jeg skrev på et annet blogg innlegg så passer det meg ikke å kjøpe et nytt hus.
Jeg er en person som samler på hus! Har jeg vært millionær hadde jeg eid mange!! Bare for å snakke med dem. Med fare for å virke gal (galere) så snakker alle hus. Hvert hus har sin stemme og det gjelder å fange den! 

Derfor blir jeg veldig lei meg og FORBANNA når jeg ser på blogger eller andre plasser at folk kjøper seg gamle hus og river dem ned ELLER pusser det opp til det ugjennkjennelige slik at det kan forveksles med  et nytt hus.

Hvorfor kjøpe seg et gammelt hus da?


Jeg elsker Sverige, de har så mange fine hus der, og jeg elsker å stoppe langs veiene og ta bilder av gamle hus. Og av og til lister jeg meg opp på trappen, eller legger hånden min på de slitte veggene....og det hender også at jeg legger øret til veggen. Jeg lukker øyne og puster rolig og lydløst.

Så forteller husene sin historie......Av og til roper de på meg, selv om jeg ikke ser dem fra veien. Da får jeg bare en trang til å stoppe og gå ut av bilen, og etter en liten stund kan jeg se det, alene, slitt, snart slettet fra jorden. Det vil fortelle meg at det har levd, opplevd liv, død, oppgang og nedgang.

 Flere føtter har trampet gjennom det og enda flere har funnet trygghet og varme i det. Noen har vært redde og noen har følt seg trygg i det. Det har vært latter og det har vært gråt. Og når det er borte, er alle "sjeleavtrykk" borte fra denne verden. HER kan dere lese om et av mine møter med et gammelt hus. Et fiiint blogginnlegg om jeg skal skryte av det selv....fint fordi det var et spesielt øyeblikk.

( Ps, Embret som mannen heter han la meg til på fb ett eller to år etter. Han hadde laget seg fb profil og funnet meg. Lenge siden jeg chattet med han nå, men av og til gjør vi det )

Som jeg har fortalt så elsker jeg hus fra begynnelsen av 1900 tallet.
Siden det ikke ble det denne gangen så ønsket jeg meg et 50 talls hus.

50 tallet var optimismens tiår. Etterkrigtiden, krigen var slutt. Folk ville videre, de ønsket seg nye ting, nye ideer.
Man begynte å tro på det det gode samholdet. Alt skulle bli bedre. Folk var leie av krig og rasjonalisering.
 Man skulle få det så mye bedre med fritid, maten og huset. Og det standartilpassede kjøkkenet gjorde sitt inntog.

Det ble laget standarmål på ulike detaljer som dører og vinduer. Kjøkkenet ble større og vertskapet inviterte ofte gjestene inn på kjøkkenet. Husmoren som før var gjemt på kjøkkenet fikk endelig den statusen hun fortjente for sin jobb.

Stuene ble også mye større, storfamilien skulle samles, kjernefamiliens ideal ble til på 50 tallet. Det ble mer tid til hverandre. Far og mor skulle kunne prate sammen mens barna lekte på gulvet. Og etter maten ble det kanskje litt brettspilling :)



Dette tiårets småhus var ofte på 1 eller 1 1/2 plan med kjeller. Fasaden var for det meste av tre eller mur og saltak var det vanlig. Arkitekttegnede bolige fikk ofte flate tak.
"Vedlikeholdsfrie" materialer som eternitt og fasadetegel ble benyttet. Nå som det norske folket ble stolt av hjemmene sine ville de bruke mer tid og penger på hagestell.

Store flotte, velholdte hager med grill på verandaen ( på 50 tallet begynte det norske folket å grille ) Barn som lekte på plenen og Norge fikk også sine første svømmebasseng. Denne velstanden utendørs måtte også nytes inne.

Og husene fikk større vindu enn det de hadde fått før. Spesielt stuene fikk flere og større vindu. Det gikk selfølgelig utover noe.
På dette tiåret mente man at bad og toalett ikke trengte vindu og derfor plasserte de bad/ toalett midt i huset.


Det lille røde huset ble et symbol på fattighet og det gamle. De fleste ønsket seg pussede murhus og de førsøkte å imitere det ved å male huset sitt i lyse farger.

På 50 tallet ble den moderne forstaden født. Kjedehus og rekkehus ble et nytt fenomen og det ble bygget mange av dem.Og det vanlige var at alle fikk en hageflekk utenfor.
Og hvert rekkehus hadde ofte sin egen farge.

Mettede varme toner som brunt, rødbrunt, grågult og grågrønt var vanlig på både rekkehus og murhus.
taket var ofte teglstein, betong eller plater som ble malt svart eller grønt.

Bildene er funnet på nett :) og de illustrere hva jeg skrev, håper jeg.

Er det ikke spennende? Det å gå på skattejakt i eget hus? Da mener jeg ikke slik skattejakt bloggere ofte referer til...at de finner noe spennende i kjelleren til bestemor.
Nei, den beste skattejakten er å finne husets historie og sjel.

I dette innlegget skrev jeg litt om 50 tallets hus eksteriør. Mer om 50 talls hus kommer!

Jeg har spurt i hytt og pine om huset vårt,om noen kjenner til det. Når alle bitene er på plass skal jeg lage en stor kollasje av de som har bodd der og historiene til huset.
Som jeg har sagt før er ikke jeg retro, men huset har hvisket meg at det ønsker å forbli litt som det typiske 50 talls huset det en gang var. 
Og jeg må respekte dets ønske og behov.......

Dette innlegget ble skrevet på lørdag og skulle postes da, men det har ligget tryggt og godt på Mac, da formen min ikke er noe å skryte av !!! 
Typisk nå som vi har overtatt huset.

I morgen kommer de første bildene av den første kvelden der.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

online