tirsdag 31. desember 2013

Supersaftige fikenkake


Den 28 desember var det en reportasje av meg i trønder- avis. De ønsket tips angående nyttårbord og nyttårs mat. 
Da ble jo selfølgelig min kalkun nevnt. Jeg prøver alltid å tenke litt gjenbruk, så fant ut at jeg skulle ta en gjenbruk på mat også. 
Vi har nemlig alltid igjen masse tørket fiken og nøtter. Fant en oppskrift i et blad, men jeg bruker alltid å lage min egen vri og forandre på oppskriftene etter hva JEG tror er godt.Denne fikenkaka er rett og slett NYDELIG. Jeg elsker kaker ( dessverre :)  Og med hånda på hjerte en av de bedre jeg har smakt!



                                                                Irina´s fikenkake


  • 180 tørket fiken (hakkes i små biter)
  • 160 ml kokendes vann
  • 1 1/2 ss golden sirup
  • 1 ss honning
  • 100 gr mykt meierismør
  • 180 gr brunt sukker
  • 1 ts ekte vaniljeekstrakt
  • 4 egg
  • 250 gr hvetemel
  • 1 ts bakepulver
  • 90 gr hakkede vanøtter

 Hakk fiken i små biter og tilsett kokendes vann. Ha oppi sirup/ honning  og la det stå å trekke i 10-15 min. Kjør deretter dette til en kompott i foddprocessoren.
I en annen bolle visper du smør og brunt sukker lysebrunt og luftig.
Tilsett vaniljeekstrakt og rør inn ett og ett egg.
Sikt inn bakepulver og halvparten av hvetemelet.
Bland inn fikenblandingen og deretter resten av melet. Vend inn hakkede valnøtter til slutt.
Stekes i rund kakeform på ca 21- 23 cm. Midt i ovnen på 160 grader i ca 50 min.

Del avkjølt kake i to og fyll med krem både i midten og på toppen. Pynt med ca 2 ferske fiken.

MASCAPONEKREM

250 gr mascapone eventuelt philadephiaost
1 dl melis
1 ts ekte vaniljeekstrakt
3 dl kremfløte

Bland ost, melis og vaniljeekstrakt sammen. Visp sammen kremfløten i en annen bolle og vend til slutt inn ostekremen.

TIPS
Her kan du bruker alle slags nøtter som er igjen fra jul, men jeg er utrolig glad i valnøtter og hasselnøtter så jeg bruker vel helst en av de sortene eller blander dem.
Om man vil ha litt kryddersmak så kan man ha oppi litt ingefær, nellik, muskat,....det du tror kan være godt.

Smak !!
Jeg har allerede forandret litt på oppskriften fra da den stod i avisa på lørdag. Så om du ser at jeg har byttet ut  2 1/2 ss sirup med 1 1/2 ss sirup og 1 ss honning er det rett!
Men du kan altså bare bruke sirup om du ønsker det

PASSER PERFEKT som kake etter dette måltidet HER



Skal prøve å lage et blogginnlegg om nyttårsbordet til i morgen :) men tør ikke å si noe, da jeg aldri holder det jeg skal skrive :)


Ønsker alle mine kunder, blogglesere, bloggvenner, RL venner .....ja alle jeg kjenner et fantastisk nytt år. Det beste året i ditt liv, faktisk !!!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

online