mandag 30. desember 2013

Den ABSOLUTTE ULTIMATE KALKUNOPPSKRIFTEN.


Ja, den overskriften virker kanskje litt cheesy, men siden maaaaaange har gitt meg fantastiske positive  tilbakemeldinger så tør jeg påstå det. T.o.m mennesker som ikke liker kalkun har blitt kalkunelskere :) 
Hva er bedre enn det?
Jeg har forbedret oppskrifta, etter å ha laget denne kalkunene som er mine tanters oppskrift fra Colombia har jeg nå tatt steget vider å laget en liten Irina vri på den, inspirert av den sexieste mannen jeg veit av Gordon Ramsay( Og ja...han er egentelig ikke kjekk.... men men.... åhhhh....)
Over til kalkunen.... jeg laget den alltid  ...åhhh åhhhh goooood.

                                        Dagen før man steiker den
                                               
                                                        Til en kalkun på ca 4-6 kg

                                                                1 stor løk
         3-4 hvitløksfedd. Jeg liker helst fersk kinesisk hvitløk og da bruker jeg halvt fedd.
                                                                 2 ts pepper
                                                                3 ts eddik
                                                                5-6 ts salt.
                                                                5-6 ss sitronsaft. Måler ikke så nøye men spruter oppi.

Jeg deler løken i  flere store deler og kjører den i foodprocessoren med de andre ingrediensene slik at det blir til en kompott som du smører på kalkunen.
Masser det godt på kalkunen og dekk kalkunen i aluminiumfolie. 
Settes i kjøleskapet natten over. DETTE KAN MED FORDEL GJØRES 2 DAGER FØR.



Den dagen kalkunen skal stekes tørker du av kompotten på kalkunen med tørkepapir. Salt og pepper kalkunen utenpå og inni. Nå er det min nye vri kommer inn.  Jeg begynte med kryssersmøret i fjor og har allerede stekt flere kalkuner og de har blitt sååååååå deilig )
Den gir kalkunen en deilig herlig smak og det er UMULIG å få en tørr kalkun!
 Kryddersmør

Ca 350- 400 gr TINE SMØR ( romtemperert)
1-2 ss olivenolje. Oljen gjør til at ikke smøret brenner seg.
3-6 hvitløksfedd ( jeg elsker hvitløk, så jeg bruker mange )
1 bunt bladpersille som hakkes i små biter.
Saften av en stor sitron og revet skall av den samme sitronen.

Dette blandes i ei skål

Løsne skinnet fra kalkunen med å stikke hånden forsiktig under skinnen og dra handa varsomt fram og tilbake. Forsiktig at skinnet ikke revner. Gjør dette på brystet, lårene og på siden av kalkunen.

Lag baller av halvparten av urtesmøret. Jeg lager en ball som jeg legger under skrinnet og stryker ut ballen ved å massesere kalkunen på skinnet. Sørg for å få denne deilige urtesmøret på bryst og lår.
Stikk ca 3 laurbærblad under skinnet.

Fordel resten av halvparten på kalkunen. Ha på litt olivenolje ( for at ikke smøret skal brenne seg ) Og dekk kalkunen med baconskiver.
Nå vil også fettet fra Baconen gå inn i kalkunen og dynke den. DET GÅR IKKE ANN Å FÅ DENNE KALKUNEN TØRR !!


                                 VERDENS BESTE KALKUNSTUFFING 


  • 500 gr kylling eller oksekjøttdeig. Vi liker faktisk best med okse :) og gjerne karbonadedeig
  • 1 løk ( skjæres i små biter)
  • 250 gr sprøstekt bacon
  • 1/2 flaske kapers
  • 1 dl grovhakkede mandler
  • 1 dl rosiner 
  • 1 boks hermetiske tomater
  • innmaten av 1 loff ( smuldre i små biter)
  • 1 glass rødvin
  • 2-3 ts oregano
1-2 ts salt og litt pepper.  Smak!

Løken surres gyllen i TINE smør. Ha oppi tomater, ferdigstekt kjøttdeig, sprøstekt bacon. Bland det godt sammen. Ha oppi resten og la det putre litt i gryta.
Det beste er at fyllet er helt avkjølt før du fyller kalkunen med den.

TIPS 
Vi lager den kvelden før, så smakene får satt seg.
Det er en herlig miks i dette fyllet og smakene fremhever virkelig hverandre :)


Fyll kalkunen og bind eventuelt lårene sammen.

Sett kalkunen inn på ca 180 grader på en rist over en langpanne med buljong. VIKTIG at den langpanna ALLTID har veske i seg. Veska trekkes seg opp i kalkunen og gir den fuktighet

TIPS
Ha gjerne oppi løk, selleri og gulerøtter i langpanne sammens med buljong.
Det gjør jeg :) Etterpå lages det saus av denne deilige krafta ! På samme måte som man lager brun saus men uten å brune melet.
Og husk å ha oppi en liten teskje med em deilig matgele eller tyttebærsyltetøy i sausen. Det gjør sausen rundere på smak og myyye bedre :)


Det er alltid MUST med KOKOSRIS. Kokosris løfter kalkunen over himmelen.

                                                    KOKOSRIS OPPSKRIFT

  • 8 dl middagsris. Jeg liker best å bruke landlord sin. Har eksperimentert meg frem til at den er nøytral i smak og passer bra .
  • 1 1/2 dl sukker
  • 16 dl kokosmelk. Tilsvarer 4 bokser kokosmelk. Og IKKE light!! Da får du ikke til risen.
  • 4 ss TINE smør
  • 2 dl rosiner. ( kan lages uten om man ikke liker rosiner)


Ha i ca 3 dl kokosmelk i en jerngryte. Når melka begynner å bli brun tilsetter du sukkeret. Fortsett å steke/koke det. Det skal bli karamelisert. Når du har fått en fin gyllen farge tilsettes resten av kokosmelka og rosinene.
Kan med fordel bruke en liten dråpe med sukkerkulør om man vil ha risen slik som på bildet mitt. Tantene mine bruker ikke det, men så har de laget mat i 55 år.Kok opp kokosmelka.
Ha i risen og skru ned plata. Når risen er tørr tilsetter du i salt ( 1-2 ts) og TINE smør.

 TIPS 
Om risen virker litt rå/ hard så spe på med vann å la den koke litt lengre :)
Bruk en ris som er møytral på smak. Unngå Jasmin og Basmati.
REMA sin middagsris fra Landlord er en sikker vinner :) Syns faktisk den er best til kokosris.

Har du igjen kokosris dagen etter? Stek kveite med kokosris og en salat bestående av tomater, rød løk, advokado, rapid salat..... det er kjempegodt!!

Uansett, jeg steiker alltid kokosrisen i panna når jeg varmer den. Det er kjempegodt!

Regn med ca 1- time på å lage og koke risen.  MEN RISEN MÅ VÆRE MED!!! VIKTIG !


Vi servere kalkunen sammens med

  • Saus laget på kraften av innmaten av kalkunen og krafta i langpanna. Har oppi rikelig med fløte, ripsgele eller lignende og portvin/vin.
  • Søt poteter, vanlig kokte poteter som stekes i en stekepanne med sukker og smør.... slik at de blir glaserte og karameliserte.
  • Waldorf salat.
  • KOKOSRIS
  • KALKUNFYLL
  • Rosenkål a la Irina. Smørdampet og etterpå "stekt" i stekepanne med små baconbiter, hakket valnøtter og litt revet sitron. LOVE IT !!!
  • Brokkoli



En kalkun på ca 6 kg trenger ca 3 timer i ovnen. Det som er viktig er at du lar kalkunen ligge lenge etterpå før du skjærer i den. Gordon Ramsay sier at kalkunen skal ligge like lenge på kjøkkenbenken som i ovnen. Jeg gidder ikke å la den ligge på benken i 3 timer, men jeg lar den med fordel ligge i ca 1 time. Det du gjør er da, at du pakker den i aluminiumfolie og oppå den legger du noen kjøkkenhåndklær.
Da får den virkelig godgjøre seg og den bli enda mer saftig!!!
Ta deg tid til det!



Mine topp tips for å LYKKES MED KALKUNEN.

  • Mariner kalkunen en eller flere dager før.
  • Smør kalkunen inn med smøret. Om du ikke gidder det,( Ikke at jeg skjønner det) så sleng iallfall på noen baconskiver.
  • Alltid ha buljong i langpanna.
  • Om kalkunen begynner å bli faretruende brun, så dekk den til med folie.
  • La den hvile lenge
  • Lag kokosris til kalkunen.
Til dessert kan dere prøve Irina fikenkake..... en alldeles nydelig fikenkake :)
Den oppskriften poster jeg i morgen :)

Ha en FANTASTISK KALKUNMIDDAG !! JEG LOVER DEG WOW effekten.
Og i år som i fjor kan jeg ha kalkuntelefon vakt. Er det noe du lurer på så send meg em melding på
 47 65 51 31 og jeg skal prøver å hjelper deg.
Mange som sendte melding og mail.
Og send meg gjerne tilbakemeldinger!!!Jeg får ikke til å poste dem på bloggen, men får til å lese dem.
Men det aller beste er å sende tilbakemeldig på allofirina@gmail.com

                                   Godt nytt år kjære bloggleser :)


The best turky recepi ever, beste kalkunoppskrift.Saftig kalkun,mør kalkun, smakfull kalkun.
Love newyear eve. Love turky :)


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

online